Ga naar de inhoud

Het meest kansloze koud bellengesprek van het jaar

    Koude acquisitie voorbeeld

    Koude acquisitie voorbeeld

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Koude acquisitie voorbeeld

    De telefoon gaat. Een onbekend nummer op de display van de telefoon.

    “Hmmm, telefonische acquisitie?” vraag ik me in gedachten af.

    Ik neem de telefoon op. Ik wens de persoon aan de ander kant van de lijn een goedemorgen en stel me voor.

    Vervolgens hang ik drie minuten aan de telefoon, ik zeg twee woorden en staar vervolgens met stomheid geslagen naar de telefoon.

    Lees hieronder hoe dat komt.

    Telefonische acquisitie

    De telefoon gaat over. Ik zie ‘nummer onbekend’. Vaag bekruip me het geval van “Dit is telefonische acquisitie.” Ik neem op.  Aan de andere kant van de lijn hoor ik een hoop geroezemoes. In een flits schiet er door me heen dat het inderdaad een telefonisch acquisitiegesprek is. Ik ga er meteen eens goed voor zitten, want door dit soort gesprekken word ik beroepsmatig getriggerd.

    “Goedemorgen, u spreekt met X van Y. Spreek ik met de eigenaar van Zaleco?”. Ik spreek het eerste woord, van de in totaal twee woorden die ik in het hele gesprek ga uitspreken, uit: “Ja…” Mijn bevestiging klinkt ietwat vragend, zo van, waarom wil je dat weten?

    Lekker ratelen

    De dame aan de andere kant van de lijn is kennelijk tevreden met mijn antwoord, want ze schiet uit de startblokken. In hoog tempo perst ze er iets uit over kinderen, voetbal en autisme. Ik probeer in gedachten ondertussen te ontwaren wat deze drie elementen met elkaar te maken hebben. De dame houdt namelijk een lange voordracht en de verhandeling klinkt ook niet helemaal logisch. Terwijl ik er ondertussen achter ben dat ze uit naam van een goed doel belt dat autistische kinderen met elkaar wil laten voetballen, omdat dat sociaal gezien goed voor ze is, ratelt ze vrolijk verder. Ze is inmiddels de volle twee minuten aan het woord en ik zit zwijgend te luisteren.

    Een mogelijkheid

    Juist op het moment dat ik bedenk dat ze wel heel lang aan het woord is en ik nog maar welgeteld twee woorden gezegd heb, maakt ze me wakker uit mijn gepeins. Of ik 90 euro willen betalen om het logo van Zaleco op een voetbal te plaatsen? Ik schrik ervan. Niet van de prijs, maar van het feit dat ik na 2 minuten eindelijk iets mag zeggen.

    Ik was in gedachten al bezig met het dichtkleuren van het vierkante vakje voor het woord ‘ongeschikt’. Ik besluit dat nog even uit te stellen, want ze gunt me de mogelijkheid iets te zeggen. Ze geeft me echter niet heel veel keus, maar kom op, het is niet slecht bedoeld.

    Gesloten vraag

    Ze stelt een gesloten vraag, dus ik kan ‘ja’ of ‘nee’ als antwoord geven. In gedachten ga ik de opties na. Ik kan ‘ja’ zeggen, dan geven we haar goede doel 90 euro, we zijn van haar af en dan komt het logo van Zaleco op een bal te staan, waar vervolgens autistische kinderen keihard tegenaan lopen te schoppen. Hmmm, kinderen die tegen ons bedrijf aan schoppen, dat klinkt niet echt aantrekkelijk.

    Ik kan ‘nee’ zeggen en kijken waar ze dan mee komt. Eens kijken hoe goed ze getraind is. Dat intrigeert mij wel. Ik besluit op haar gesloten vraag dus ‘nee’ te antwoorden. Het is mijn tweede en laatste woord van het hele gesprek.

    Kansloos

    De dame valt even stil, herpakt zich, bedankt me voor de tijd en verbreekt de verbinding. Ik staar met stomheid geslagen naar de telefoon. Ik heb haar niet eens een fijne dag kunnen toewensen. In gedachten flitst er een eerder gevoerd verbijsterend slecht telefonisch acquisitiegesprek langs. En deze komt met stip de top 3 binnenzeilen.

    Ik bedenk achteraf dat je voor 90 euro niet te lang kunt bellen. Aan de andere kant vind ik het ook verbijsterend dat je op deze manier een gesprek voert: kansloos. Tot slot bedenk ik me dat ze nog wel een cursusje kan gebruiken, maar zelfs daarvoor heb ik niet de gelegenheid gehad om haar daarop attent te maken. Hoofdschuddend hervat ik mijn werkzaamheden.

    Telefonische acquisitie is een vak

    Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder

    Van koud bellen naar een warm bad

    Van koud bellen naar een warm bad

    Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over acquisitie: