Hoe maak je een belscript? Deze vraag krijgen we nog wel eens te horen tijdens de training telefonische acquisitie van onze deelnemers. We vinden dat altijd een grappige vraag. Het vertelt ons namelijk dat deze deelnemers bij telefonische acquisitie een belscript verwachten.
Voordat we antwoord geven op de vraag hoe je een belscript maakt, stellen we deze deelnemers een vraag terug. Wat versta je onder een belscript? Vaak bedoelen ze dan dat in het script staat wat je vraagt als een prospect een bepaald antwoord op een vraag geeft.
Onbegonnen werk
Vervolgens stellen we de vragensteller nog een vraag: “Kun jij van tevoren inschatten welke antwoorden de klant mogelijkerwijs geeft?” Sommige deelnemers menen dat ze elk antwoord kunnen inschatten. Bij andere deelnemers gaat er op dat moment een lichtje branden. Een gesprek is van tevoren niet te plannen en in een script te vangen.
Om bij de andere deelnemers hetzelfde lichtje te laten branden, gaan we direct een situatie met ze oefenen. Uiteindelijk komen ze dan tot dezelfde conclusie. Een script maken om het hele gesprek te structureren, dat is onbegonnen werk. Mensen zijn creatieve wezens die soms heel anders reageren dan je denkt. Gelukkig maar.
Elevator pitch
Dan staat er vaak een andere deelnemer op die aangeeft dat hij geen script wil voor het hele gesprek, maar alleen voor het begin. Dan geven we aan dat je daarvoor een script kunt schrijven, maar dat dat niet de beste manier is om je gesprek te openen. Als je eerst een heel verhaal vertelt over wie je bent en wat je doet en waarvoor je belt, dan haken de meeste prospects af.
Daarom leren wij onze deelnemers een andere manier van telefonische acquisitie, waardoor het scoringspercentage tussen de 10% en 30% ligt in plaats van de gebruikelijke 1% tot 3%. En als ze dan toch heel graag een script willen schrijven, dan leren wij ze alleen een script te schrijven voor de elevator pitch die meestal wel ergens in het gesprek naar voren komt.
Uitzondering
Er is één uitzondering op het gebruik maken van een strak belscript. Dat is als je een mailing opvolgt. Dan maak je wel gebruik van een belscript. Dan stel je eerst de vraag of ze de mailing ontvangen hebben. Daar kan een ‘ja’ of ‘nee’ op volgen. Vervolgens schrijf je de verschillende scenario’s uit. Bijvoorbeeld bij ‘ja’, “Heeft u de mailing ook gelezen?”, etc.
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.