Koude acquisitie: koud bellen (1)

Koude acquisitie voorbereiden

Koude acquisitie voorbereidenIn een ander artikel over koude acquisitie hebben wij je laten zien waarom het gevoelsmatig zo lastig is. We vroegen je om aan te geven hoe je ervoor kunt zorgen dat je de interesse bij je gesprekspartner opwekt, waardoor je het koud bellen voor jezelf makkelijker maakt. Deze keer gaan wij in op het koud bellen en welke stappen je zet voor een goed gesprek.

1. De voorbereiding

De voorbereiding bestaat uit het nadenken over wat je wilt bereiken. Wil je een product of dienst gaan verkopen? Wil je een afspraak met iemand krijgen? Kortom wat is het doel om te gaan bellen.

Wie ga je daarvoor bellen? Denk na over de doelgroep die je wilt benaderen; soort bedrijven, mogelijke functies van contactpersonen.

Wat maakt dat wat jij verkoopt zo aantrekkelijk? Ga in de schoenen van de klant staan en bedenk waarom het voor hem/haar aantrekkelijk is om met jou in zee te gaan. Als je hier goed over nagedacht hebt, verzamel je de gegevens van bedrijven waarmee je contact gaat opnemen.

2. De contactpersoon

Voordat je koud belt, moet eerst weten wie je aanspreekt binnen de organisatie. Misschien vind je de naam van de contactpersoon op hun website of op LinkedIn, maar dat kost tijd. Het gaat sneller als je het bedrijf belt. Je vraagt wie er over het onderwerp gaat. De meeste organisaties geven deze informatie zonder problemen.

Mocht iemand vragen waarom je dat wilt weten, zeg dan dat je die persoon wat documentatie wilt sturen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een organisatie daar ‘nee’ tegen gezegd heeft. Vraag meteen hoe je de naam spelt en wat zijn/haar functie is. Soms komt het voor dat je meteen de juiste persoon aan de lijn krijgt. Wees hier dan op voorbereid (zie stap 3 en volgende).

3. Onderzoek

Als je de naam van de contactpersoon hebt, verdiep je dan in het bedrijf. Ga naar de website en zoek naar aanknopingspunten. Kijk naar de 6 B’s: Bedrijf, Branche, Bedrijfsontwikkelingen, Behoeften van de klant, Benutte producten en diensten en Beschrijving van de contactpersoon (dit laatste door bv. in sociale media te zoeken). Een goede voorbereiding neemt veel tijd in beslag, maar verhoogt je slagingskans. Verkopen is 99% transpiratie en 1% inspiratie.

4. Structuur van het gesprek

De structuur van een “koud bellen gesprek” ziet er als volgt uit.

  • Begroeting
  • Openingszin
  • Elevator-pitch
  • Gesprek
  • Afspraak maken

5. De begroeting

Bij de begroeting is het belangrijk de naam van je gesprekspartner te noemen. Dus: “Goedemorgen meneer Jansen, u spreekt met (voornaam + achternaam) van (naam van uw bedrijf).“ Door het noemen van de naam, weet je gesprekspartner dat je specifiek hem/haar wilt spreken. Wacht na de begroeting op de reactie van je gesprekspartner.

6. De openingszin

Na de begroeting volgt de openingszin. In stap 1 t/m 3 heb je informatie verzameld. Je gebruikt deze informatie in de openingszin. Val niet in de valkuil door te denken dat je bij koud bellen meteen zoveel mogelijk over je bedrijf en producten moet vertellen. Het is heel belangrijk eerst interesse op te wekken bij je gesprekspartner door hem/haar centraal te stellen. Dat doe je door een goede openingsvraag die aansluit bij de belevingswereld van je gesprekspartner.

De beste manier hiervoor is een open vraag. De mooiste is “In hoeverre …”. Door de open vraag wordt je gesprekspartner gedwongen na te denken alvorens een reactie te geven. Kortom je komt in gesprek.

Voorbeelden:
– “Ik hoorde onlangs op een bijeenkomst dat uw bedrijf aan maatschappelijk verantwoord ondernemen wilt gaan doen. In hoeverre bent u daarbij vanuit uw functie betrokken?”
– “Op uw website staat dat u een klantgerichte onderneming bent. In hoeverre wordt dit in uw organisatie gewaarborgd?”
– “Ik las in (vakblad) dat er positieve ontwikkelingen zijn op het gebied van (onderwerp). Ik moest meteen aan u denken. In hoeverre bent u als (functienaam) daarbij betrokken?”

Een goede voorbereiding en het centraal stellen van de klant zijn de eerste stappen tot een succesvollere koude acquisitie via de telefoon. Wil je weten welke valkuilen er zijn bij het koud bellen, dan kan het handig zijn eerst te oefenen onder begeleiding van een ervaren trainer voordat je in het echt aan de slag gaat. Wij helpen je daar graag bij met de training telefonische acquisitie.

ProeftrainingVolg de proeftraining telefonische acquisitie

In de proeftraining telefonische acquisitie leer je in één uur de basisprincipes van hoe je succesvol nieuwe klanten binnenhaalt via telefonische acquisitie. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname. Schrijf je nu meteen in.

Schrijf je in

Koude acquisitie: Brrrr

Koude acquisitie: bitterkoud maar voor wie?

Koude acquisitieKoude acquisitie wordt zo genoemd, omdat je zonder aankondiging jezelf aan een ander opdringt. In Nederland hebben we prachtige spreekwoorden hiervoor: je valt met de deur in huis, je komt koud op iemands dak vallen. Koude acquisitie is ook de schrik van iedere verkoper. Menig verkoper probeert het zoveel mogelijk te vermijden. Het is gewoon niet het leukste onderdeel van het verkoopvak. Hoe komt het toch dat koude acquisitie, of het nu per telefoon of in persoonlijk contact is, zo tegennatuurlijk aanvoelt? En hoe komt het dat het dat het zo moeilijk is?

Afwijzing

Dat koude acquisitie moeilijk is, komt doordat je het gevoel hebt afgewezen te zijn als je er niet in slaagt iemand te spreken of je product/dienst te verkopen. Het gevoel van afgewezen worden, voelt niet prettig. Het doet denken aan de sportles van vroeger; aan het jongetje of meisje die als laatste gekozen werd bij het samenstellen van een team. Zo voelt het, maar is het ook realistisch?

Verplaatsen

Laten we ons eens verplaatsen in de persoon die benaderd wordt. We gaan, als een goede verkoper, in de schoenen van de klant staan. Je bent net lekker bezig met werken. Je telefoon gaat. Je herkent het nummer niet en daardoor ben je nieuwsgierig. Je neemt op en je merkt al heel snel dat dit een verkoopverhaaltje gaat worden. Je schakelt jezelf in de “afpoeierstand” en zodra je de gelegenheid krijgt, poeier je de verkoper af en leg je de hoorn neer. Mocht er ongevraagd een vertegenwoordiger op de stoep staan en hij/zij heeft geen afspraak gemaakt, dan zeg je simpelweg dat je geen tijd hebt. Je hebt immers dingen te doen die belangrijker zijn.

Hoe dan wel?

Vraag: zou je zelf ook zo reageren als je in de schoenen van de klant zou staan? Precies. Is het realistisch om jezelf afgewezen te voelen? Nee en ja. Je belt ongelegen of je brengt een ongelegen bezoek. Dat ligt niet aan jou. Aan de andere kant ben je er ook niet in geslaagd de interesse te wekken van de klant.
Hoe kun je de interesse van de klant wekken tijdens bijvoorbeeld telefonische acquisitie? Wij horen graag hoe je daar tegenaan kijkt. Laat daarom hieronder jouw reactie achter.

ProeftrainingVolg de proeftraining telefonische acquisitie

In de proeftraining telefonische acquisitie leer je in één uur de basisprincipes van hoe je succesvol nieuwe klanten binnenhaalt via telefonische acquisitie. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname. Schrijf je nu meteen in.

Schrijf je in

De elevator pitch in verhaalvorm

Elevator pitch format: een verhaaltje

Elevator pitch formatDe elevator pitch is een handig hulpmiddel om het bedrijf kort en krachtig te presenteren tijdens netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, maar ook op een website. In dit artikel beschreven wij hoe je een elevator pitch maakt aan de hand van 5 stappen.
Naast deze methode bestaat er nog een tweede methode voor hoe je een elevator pitch maakt. Deze is gebaseerd op het feit dat mensen geboeid worden door verhalen. Al sinds mensenheugenis worden gebeurtenissen, verschijnselen, kennis en feiten door middel van verhalen aan elkaar doorgegeven. Op de één of andere manier zijn wij in staat feiten en gebeurtenissen beter te onthouden als ze in een verhaalvorm gegoten zijn.

Stap 1. Beschrijf de situatie.

De elevator pitch wordt als verhaaltje verteld door in het begin de situatie te beschrijven. Neem als onderwerp een uitgevoerde opdracht of een voorbeeld van hoe jouw product/dienst het probleem van een klant oplost.

Voorbeeld: “In september 2008 sprak ik, op een netwerkbijeenkomst, een man die in de ICT-business werkzaam is. Hij vertelde mij dat ze maatwerksoftware leveren aan bedrijven. Per ongeluk hadden ze tijdens één van de opdrachten een standaardproduct ontwikkeld. Ze hadden het idee dat er een markt zou zijn voor dit product. Ze klommen in de telefoon en begonnen koud te bellen. Dat koud bellen viel tegen en had ook geen resultaat. Ze huurden een freelance verkoper in, maar die was ook niet succesvol.”

Stap 2. Bouw de spanning op.

Bouw je verhaal zo op, dat er een spanning opgebouwd wordt. In mijn voorbeeld kan dat door middel van een vraag: “Zou ik als marketingman wat voor hen kunnen betekenen?”

Stap 3. Vertel kort wat het doet.

Regel nummer 1 in verkoop is: je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet. Dus vertel wat je product/dienst voor de klant doet. In mijn voorbeeld: “Nadat ik met hen op kantoor nog eens alles rustig heb doorgenomen, heb ik aangegeven hoe ze geld kunnen verdienen met het product en ik kreeg de opdracht.”

Stap 4. Sluit je verhaal op een originele wijze af.

We onthouden dingen die ons als eerste of als laatste verteld worden het beste. Dus zorg dat de afsluiting zodanig is dat het een positief gevoel achter laat en onthouden wordt. Dat kan bijvoorbeeld door een grapje, een cliffhanger, een quote/slagzin, etc.

In ons voorbeeld wordt dat: “Voor een praktische en klantgerichte aanpak van uw verkoop moet u bij mij zijn. Ik ben René van der Zaag van Zaleco trainingen en advies. Oh ja, een half jaar later werd ik door de man van het ICT-bedrijf gebeld. Hij belde mij om te vertellen dat ze het plan hadden uitgevoerd. Ze hadden inmiddels enkele tientallen pakketten verkocht.”

Download het e-book over de elevator pitch

In ons e-boek leest u alles over de elevator pitch. Een greep uit de onderwerpen die u terugvindt in het e-boek:

  • De elevator pitch in vijf stappen
  • De anti-elevator pitch
  • De elevator pitch als sollicitatiegesprek
  • En nog veel meer!

In 25 pagina’s leert u op verschillende manieren uw elevator pitch vorm te geven.

Download het e-boek

De 3 regels van succesvol verkopen

Succesvol verkopen: 3 basisregels

Succesvol verkopenAls het gaat om het voeren van een commercieel gesprek, dan is er een aantal basisregels die je in je achterhoofd moet houden. Wat zijn de basisregels in de verkoop? Als je de volgende regels in gedachte houdt op het moment dat je wilt of gaat verkopen, dan zal je succesvoller zijn.

1. Je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet.

Als je aan iemand vraagt wat hij doet, dan zal hij misschien zeggen dat hij autoverkoper is. Daarmee geeft hij aan dat hij auto’s verkoopt. Dat is gedacht vanuit het gezichtspunt van de autoverkoper. Als we vanuit de klant denken, verkoopt hij helemaal geen auto’s. Dan verkoopt hij namelijk iets heel anders. Wat is het koopmotief van iemand bij een auto? Dat kunnen verschillende motieven zijn: mobiliteit, status, comfort, hobby, investering, etc. Je verkoopt dus het motief van de klant: je verkoopt niet wat het is, maar wat het voor de klant doet. Als je dit onthoudt, wordt het verkopen een stuk gemakkelijker.

2. De klant overtuigt zichzelf.

Als verkoper heb je het idee dat je de klant moet overtuigen van de kwaliteit van je producten of diensten. Dus begin je vaak over de voordelen van je product. Deze manier van verkopen zal niet erg succesvol zijn. Het gaat er namelijk niet om dat jij de klant overtuigt, maar dat de klant zichzelf overtuigt. Pas als de klant zichzelf ervan overtuigd heeft dat jij het beste product/dienst biedt, zal hij bij je kopen. Volg een goede training waarin je leert hoe je de klant helpt zichzelf te overtuigen.

3. Kom je afspraken na.

Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar het gebeurt helaas niet altijd in de praktijk. Het enige wat je als verkoper hebt, is je geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Als verkoper ben je het gezicht van de organisatie waarvoor je werkt. Dat betekent dat als jij het niet goed doet, de organisatie het niet goed doet. Zorg er dus voor dat je altijd je afspraken (over prijs, levertijd, kwaliteit, etc.) na komt. Dus als je merkt dat iets niet lukt, neem je contact op met de klant en informeer je hem daarover. Wees daarin altijd proactief.

Verkopen is een vak. Helaas zien wij in organisaties nog veel, vaak jonge, verkopers die geen opleiding hebben gehad en maar wat doen. Een student, bijvoorbeeld is goedkoop als je kijkt naar de kosten, maar zonder een goede opleiding verkoopt hij niet veel en is dus uiteindelijk duur. Een goed opgeleide verkoper kost meer, maar brengt ook veel meer op. Als je bovenstaande regels in gedachten houdt, zul je merken dat je steeds succesvoller wordt in verkopen.

Wil je beter verkopen?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales. Wij leren je graag hoe je dat voor elkaar krijgt.

Lees verder

Hoe kom ik aan nieuwe klanten?

Klanten vinden, hoe doe je dat?

Klanten vindenDie vraag stellen wij ons ook nog wel eens. Het antwoord op de vraag is eenvoudig: nieuwe klanten zijn overal. Het is alleen niet mogelijk alle potentiële klanten te benaderen. Een jaar telt 250 werkdagen en menig bedrijf heeft geen oneindig aantal verkopers in dienst en massacommunicatie is niet voor iedereen betaalbaar. Wij zijn dan ook van mening dat er een andere vraag aan vooraf gaat. Het gaat niet om de vraag hoe je aan nieuwe klanten komt, maar meer om de vraag welke nieuwe klanten je zou willen vinden?

Beperkende factoren

Stel je verkoopt marketingadvies. Elk bedrijf en elke overheids- of non-profit organisatie op de wereld is dan een potentiële klant. De eerste beperking waar je tegenaan zou kunnen lopen is taal. Dat beperkt je bijvoorbeeld tot het Nederlands taalgebied. Wat we met onze Vlaamse buren delen is de taal, maar de Vlaamse cultuur is wezenlijk anders dan de Nederlandse. Dat betekent dat je je beperkt tot Nederland. Hierbij kan het een bezwaar zijn om in Groningen klanten te bedienen als je zelf in Maastricht woont. Dan is er dus een geografische beperking. Het zou ook kunnen zijn dat je het belangrijk vindt alleen zaken met bedrijven te doen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Je kunt bijvoorbeeld ethische bezwaren hebben tegen het zaken doen met wapenfabrikanten of vervuilende industrie. Het kan ook zijn dat je liever zaken doet met overheden dan met bedrijven. Misschien ligt je kennis en ervaring bij productiebedrijven. Dan richt je je op deze bedrijfstak. Vervolgens kan het zijn dat er een bepaalde niche-markt is, waarvan je weet dat er nog geen concurrenten werkzaam zijn. Op deze manier vind je vanzelf je nieuwe klanten. Je bent aan het segmenteren op basis van hierboven genoemde criteria.

Keuzes maken

In plaats van te focussen op klanten met wie je zaken zou willen doen, kun je ook kijken met wie je geen zaken zou kunnen en willen doen. Je gaat van breed naar smal: focussen. Door dit proces geheel te doorlopen, kom je er vanzelf achter wie je klanten zouden kunnen zijn. Als je dat weet, kun je hierop je marketingmiddelen afstemmen en de klanten benaderen. Zo kun je beslissen of je je prospects met telefonische acquisitie benadert of juist acquisitie met LinkedIn uitvoert.

ProeftrainingVolg de proeftraining telefonische acquisitie

In de proeftraining telefonische acquisitie leer je in één uur de basisprincipes van hoe je succesvol nieuwe klanten binnenhaalt via telefonische acquisitie. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname. Schrijf je nu meteen in.

Schrijf je in

Klantgerichtheid en hoe het niet moet: Remeha

Klantgericht handelen zo moet het niet

Klantgericht handelenAfgelopen weekend heb ik gewandeld met vrienden. Na de mooie wandeling zijn we gaan eten in een restaurant. Zowel tijdens de wandeling als tijdens het eten passeren verschillende onderwerpen de revue. Op een gegeven moment kwam het praatje op de nieuwe CV-ketel van mijn vrienden. Ze hadden een Remeha gekocht en die deed het prima. Alleen was er bij de installatie iets misgegaan. De ketel had een fabricagefout. Er ontbrak een klem op een slang. Hierdoor was er water gekomen in de buis waarin het draadje van de thermostaat loopt. Dit had tot gevolg dat er waterschade was ontstaan op verschillende plaatsen in het huis tot aan de woonkamer aan toe.

Verzekering

Mijn vriend had de installateur hierop aangesproken en die heeft uiteindelijk het mankement aan de ketel verholpen. Hij heeft ook een brief naar Remeha gestuurd, waarin hij de situatie uitlegde en vertelde dat hij waterschade heeft door een fabricagefout van de ketel. Remeha reageerde heel formeel. In hun algemene voorwaarden staat dat ze niet voor de gevolgschade aansprakelijk zijn en dat hij zijn verzekering hiervoor moest aanspreken.

Algemene voorwaarden

Formeel gezien reageerde Remeha correct. Echter vanuit klantperspectief is het antwoord erg slecht. Een klacht moet altijd een positief gevoel bij de klant achterlaten. Mijn vriend voelde zich niet werkelijk serieus genomen. De fabricant verschuilt zich achter zijn zelf verzonnen regeltjes. Dat hij niet tevreden was met de reactie, blijkt uit het feit dat hij mij dit verhaal vertelde. Thuis heb ik een ketel die binnenkort ook aan vervanging toe is. Nadat ik dit verhaal gehoord heb, heb ik een negatief gevoel bij het merk Remeha. Ze zullen niet mijn voorkeur hebben, terwijl ik hiervoor nog geen mening had over Remeha. Typisch een geval van “discussie gewonnen, klanten (en potentiele klanten) verloren”.

Hoe moet het dan wel?

Wat had Remeha kunnen doen? Heel simpel: doe iets meer dan de klant verwacht (=klantgerichtheid). De klant wijzen op het feit dat hij zijn verzekering kan aanspreken is prima. Maar doe een stapje meer: ze hadden bijvoorbeeld een saunabon mee kunnen sturen. Dat kost misschien 50 Euro. Daarnaast kun je er mooi op inhaken door te zeggen dat de klant kan bijkomen van de stress die dit vervelende incident veroorzaakt heeft. En, mijn vriend had in dat geval een positief verhaal verteld en ik had een positief gevoel bij Remeha gehad.

Wil je klantgericht werken?

Voorkom dat klanten ontevreden weglopen. Door klantgericht te werken zorg je ervoor dat klanten graag zaken met je blijven doen. Wij werken al meer dan 10 jaar als adviseurs en trainers in klantgerichtheid en klantcontact. Wij leren je hoe je klantgericht met klanten omgaat.

Lees verder

Een elevator pitch in 5 stappen

Voorbeeld van een elevator pitch

Voorbeeld van een elevator pitchDe elevator pitch is een handig hulpmiddel om je bedrijf snel en duidelijk voor te stellen tijdens netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, sollicitatiegesprekken, maar ook op je website.
Hoe maak je een elevator pitch? Dat kan op verschillende manieren. Hieronder leggen wij je uit hoe je in 5 stappen een elevator pitch maakt. Voordat we de stappen toelichten, vertellen wij eerst wat een elevator pitch is.

Wat is een elevator pitch?

De gedachte achter de elevator pitch is de volgende. Stel je voor dat je in de lift (elevator) stapt en op dat moment stapt ook een belangrijke potentiële klant in. Je probeert deze klant al heel lang te spreken te krijgen, maar dat is steeds niet gelukt. Samen sta je in de lift. Dit is het moment om hem aan te spreken. Je gaat beide naar de 7e etage. Tot de 7e etage heb je de tijd om je bedrijf voor te stellen. Maak je indruk, dan volgt een gesprek. Maak je geen indruk, dan gaat deze potentiële klant aan je neus voorbij. Hoe presenteer je je bedrijf in 30 seconden? Hieronder leggen wij uit hoe je een elevator pitch maakt aan de hand van een voorbeeld.

Hoe maak je een elevator pitch: stap 1. Wie ben je?

De eerste stap is makkelijk. Als eerste stel je jezelf voor: Ik ben … (je naam) en daarna je bedrijf. Voorbeeld: “Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV.”

Stap 2. Wat doe je?

In deze stap vat je in één woord samen wat je doet. Denk hierbij aan je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet. Een verwarmingsbedrijf levert geen verwarmingen, maar warmte en dus een prettige werk-/leefomgeving. Voorbeeld: “Wij zorgen voor een aangenaam leefklimaat in uw huis of bedrijf.”

Stap 3. Voor wie doe je dat?

Hier zijn we aanbeland bij een belangrijk onderdeel in je bedrijfsvoering. Hier gaat het namelijk om de doelgroep waarop je je richt. Dit is een belangrijk onderdeel van je marketing. Wie zijn je klanten of zouden je klanten moeten zijn? Als je voor een bepaalde doelgroep kiest, houdt dat impliciet in dat je andere doelgroepen uitsluit. Dat is helemaal niet erg, sterker nog dat is juist goed. Dat heet focus. Stel dat Jan de Vries alleen in Utrecht werkzaam is en alleen voor bedrijven werkt, dan is het antwoord: “Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht.”

Stap 4. Met welk resultaat voor de klant?

Als je wordt gevraagd iets te leveren bij de klant, dan heeft dat een bepaalde waarde voor de klant. In het geval van Jan de Vries zouden de bedrijven ervoor kunnen kiezen geen verwarming in de werkplaats aan te leggen. Dat is onverstandig, want dankzij een verwarming is gebleken dat werknemers zich veel prettiger voelen en daardoor productiever zijn: “Wij zorgen ervoor dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen en daardoor productiever zijn.” Hierin wordt dus het klantvoordeel genoemd.

Stap 5. Hoe doe je dat?

Als laatste stap geef je aan waarom klanten bij jouw zouden moeten kopen. Er zijn immers meer bedrijven die hetzelfde doen als jij. Door de vraag “Hoe doe je dat?” te beantwoorden, geef je jouw unieke verkoopargumenten (Unique Selling Points) weer. Wat is dat? Dat kan je lage prijs zijn, je service, je kwaliteit, etc. Vaak kom je dan op clichés uit.

Een originelere benadering is de volgende. Stel je bedrijf als een persoon voor. Benoem de 10 belangrijkste karaktereigenschappen van je bedrijf, bijvoorbeeld: betrokken, gedreven, praktisch, etc. Kies hieruit de 4 belangrijkste. Deze 4 eigenschappen gebruik je vervolgens als USP. Dus stel dat Jan heel netjes werkt en communicatief is ingesteld dan kan Jan dat gebruiken.

Samengevat is de elevator pitch van Jan de Vries als volgt:
“Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV. Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht, zodat werknemers zich prettig voelen en daardoor productiever worden. Wij vinden netheid belangrijk, dus nemen wij al het afval mee en laten de ruimtes netjes achter. Daarnaast vinden wij een goed en open contact met u erg belangrijk.”

Zo maak je een elevator pitch in 5 stappen. Deze methode kun je bijvoorbeeld toepassen bij telefonische acquisitie of andere commerciële gesprekken. Voor meer voorbeelden en ideeën voor het maken van een elevator pitch download je het e-book.

Download het e-book over de elevator pitch

In ons e-boek leest u alles over de elevator pitch. Een greep uit de onderwerpen die u terugvindt in het e-boek:

  • De elevator pitch in vijf stappen
  • De anti-elevator pitch
  • De elevator pitch als sollicitatiegesprek
  • En nog veel meer!

In 25 pagina’s leert u op verschillende manieren uw elevator pitch vorm te geven.

Download het e-boek

Spam aan bedrijven na 1 oktober 2009 verboden

Spam na 1 oktober 2009 verboden

SPAMVanaf 1 oktober 2009 geldt in Nederland een algeheel spamverbod. Dan is het versturen van ongevraagde, elektronische berichten aan bedrijven verboden. Dit is al verboden voor natuurlijke personen. Het versturen van spam in of vanuit Nederland is niet toegestaan. Dat is de hoofdregel in de Telecommunicatiewet artikel 11.7 (zie hieronder). Niet alleen ongevraagde e-mails maar bijvoorbeeld ook ongevraagde SMS’jes, faxen en het versturen van ongevraagde berichten naar gebruikers van een ‘social networking website’ (bijv. LinkedIn en Facebook) vallen ook onder de omschrijving van spam. Consumenten en bedrijven kunnen klachten melden via een speciale site van de ACM.

Spam: hoe zit het nu precies?

Regel: Het versturen van spam is op grond van de Telecommunicatiewet verboden.

Uitzondering 1

Behalve als de klant daar zelf toestemming voor heeft gegeven (Een connectie in LinkedIn geeft toestemming op het moment dat hij / zij je uitnodiging accepteert. Daarom is het belangrijk zo veel mogelijk connecties te krijgen in LinkedIn, dat maakt je acquisitie met LinkedIn een stuk gemakkelijker).

Uitzondering 2

Een bedrijf dat een e-mailadres heeft verkregen bij de verkoop van een product of een dienst mag het adres gebruiken voor het verzenden van berichten. Zelfs indien de klant daar geen (expliciete) toestemming voor heeft gegeven.

Voorwaarden bij uitzondering 2

1. de berichten die de klant ontvangt, moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten.
2. bij de verkrijging van het e-mailadres moet de klant in staat worden gesteld om op een eenvoudige wijze bezwaar (opt-out) te maken tegen het gebruik ervan. Dat geldt bovendien voor ieder bericht dat men na de verkoop van de desbetreffende verzender ontvangt.

Opt-in beginsel

In alle Europese landen geldt net als in Nederland het opt-in beginsel: zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger is de verzending van elektronische berichten niet toegelaten.

Boete bij spammen

Bij het niet naleven van de wettelijke regels loopt uw bedrijf het risico een boete op te lopen tot een bedrag van 450.000 Euro.

Oplossing voor spammen

Een e-mail sturen naar uw klanten is een zeer goedkope manier om in contact te blijven met uw klanten. Dit blijft onder voorwaarden nog mogelijk. U zult alleen enkele aanpassingen moeten doorvoeren.

Complete wettekst spam

Artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet

1. Het gebruik van automatische oproepsystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede lid.

2. Een ieder die elektronische contactgegevens voor elektronische berichten heeft verkregen in het kader van de verkoop van zijn product of dienst mag deze gegevens gebruiken voor het overbrengen van communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden met betrekking tot eigen gelijksoortige producten of diensten, mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens, en, indien de klant hiervan geen gebruik heeft gemaakt, hem bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om onder dezelfde voorwaarden verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Artikel 41, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens is van overeenkomstige toepassing.

3. Bij het gebruik van elektronische berichten voor de in het eerste lid genoemde doeleinden dienen te allen tijde de volgende gegevens te worden vermeld:
a. de werkelijke identiteit van degene namens wie de communicatie wordt overgebracht, en
b. een geldig postadres of nummer waaraan de ontvanger een verzoek tot beëindiging van dergelijke communicatie kan richten.

4. Het gebruik van andere dan de in het eerste lid bedoelde middelen voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees is toegestaan, tenzij de desbetreffende abonnee te kennen heeft gegeven dat hij communicatie waarbij van deze middelen gebruik wordt gemaakt, niet wenst te ontvangen en indien de abonnee bij elke overgebrachte communicatie de mogelijkheid wordt geboden om verzet aan te tekenen tegen het verder gebruik van zijn elektronische contactgegevens. Aan de abonnee worden in dat geval geen kosten in rekening gebracht van voorzieningen waarmee wordt voorkomen dat hem een ongevraagde communicatie wordt overgebracht.

ProeftrainingVolg de proeftraining telefonische acquisitie

In de proeftraining telefonische acquisitie leer je in één uur de basisprincipes van hoe je succesvol nieuwe klanten binnenhaalt via telefonische acquisitie. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname. Schrijf je nu meteen in.

Schrijf je in