Ga naar de inhoud

Brief van een beursbezoeker

    Beurstraining

    Beste beursbemanning,

    Beurstraining

    Ik was laatst op een beurs. Ik kwam daar om mij te oriënteren op de nieuwste ontwikkelingen in mijn branche en om wat bekenden te spreken. Het was lekker weer en het beloofde een warme dag te worden en dus was het eigenlijk zonde dat ik de hele dag binnen zou zijn. Maar het behoort nu eenmaal tot mijn werkzaamheden om beurzen af te lopen. De beurstoegang was gratis en daar was ik erg blij mee. Bij binnenkomst kreeg ik een deelnemerslijst en een plattegrond. Ik kijk dan altijd meteen even waar mijn relaties staan. Vervolgens ging ik de beurshal binnen.

    Ik moet altijd even wennen aan de rumoerige ruimte en aan het beperkte daglicht. Dus liep ik de eerste stands eigenlijk gedachteloos voorbij. Bij de derde stand ging ik met meer interesse kijken.

    Bij de vijfde stand zag ik iets interessants. Ik liep er naartoe en bekeek datgene wat mijn interesse had. Drie heren, in dezelfde pakken, stonden op de stand. Dat zullen wel de verkopers zijn. Ze waren uitvoerig met elkaar in gesprek. Ik drentelde en drentelde. Geen van de heren toonde enig teken om mij aan te spreken. Dus besloot ik een folder te pakken en verder te gaan.

    In een volgende stand zag ik ook iets interessants. Het was de stand van een concurrent. Het is altijd leuk om een praatje met de concurrent te maken. Dus liep ik de stand op. Een meisje vroeg of ik iets wilde drinken. Kijk, dat is nog eens aardig.

    Ik werd aangesproken door een verkoper. Hij stelde zich voor en gaf zijn kaartje. Ik zei mijn naam en gaf hem niet mijn kaartje. Hij vroeg verder dan ook niets, dus hield ik mijn identiteit geheim. Dat bood mij de gelegenheid hem eens flink uit te horen.

    Nadat ik mijn drankje op had en we klaar waren met het gesprek, vroeg hij mijn kaartje, zodat hij contact met mij kon opnemen. Hij keek nogal beteuterd toen hij zag dat ik van de concurrent was! Ha, ha!

    Ik weet niet of het kwam door de warmte of omdat de verkopers er geen zin in hadden, maar ik werd door niemand verleid om hun stand op te komen. Sommige verkopers stonden ‘op de uitkijk’, maar deden geen moeite om een gesprekje aan te knopen. Weer andere hingen aan hun eigen bar en soms was er zelfs een lege stand!

    Op één stand was het verschrikkelijk druk. Op de stand waren alle verkopers in gesprek. Gelukkig werd ik aangesproken door een dame die mij een drankje aanbood. Zij vroeg of ik een verkoper wilde spreken. Dat wilde ik wel. Zij hield de verkopers en mij in de gaten. Toen er een verkoper ‘vrij’ kwam, zorgde ze ervoor dat hij met mij ging spreken. Professioneel hoor!

    Ik heb die dag nog mijn vaste leveranciers gesproken. Maar op een gegeven moment begon elke vrouw die ik zag, op mijn schoonmoeder te lijken, dus werd het tijd de beurs te verlaten en richting huis te gaan. Het was een interessante beurs en ik heb weer wat leuke contacten opgedaan. Jammer alleen dat sommige bedrijven nog niet helemaal weten hoe ze meer uit een beursdeelname kunnen halen.

    Met vriendelijke groet,

    Een inkoper

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: