Ga naar de inhoud

Commerciële tekst schrijven

    Commerciële tekst schrijven

    Een overtuigende commerciële tekst schrijven? Dat doe je zo.

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Commerciële tekst schrijven

    Als je de principes van klantgerichte e-mails schrijven kent, dan weet je dat er drie doelen zijn. Eén daarvan is ‘overtuigen’. In een commerciële tekst gaat het veelal om het overtuigen van de lezer. Dat maakt een commerciële tekst anders ten opzichte van bijvoorbeeld een informatieve tekst. Een goede commerciële tekst schrijven is eenvoudig als je onderstaande methode gebruikt.

    AIDA

    Bij klantgericht schrijven bepaal je eerst het doel en de doelgroep van de tekst. Dat is bij commercieel schrijven niet anders. Vervolgens schrijf je bij commerciële teksten op basis van AIDA.

    Aandacht trekken met een koopmotief

    De eerste stap daarin is dat je de aandacht trekt van de lezer. Het gaat om een commerciële tekst waarbij je iets wilt verkopen. Iemand koopt iets om een behoefte te bevredigen. Welke behoefte vult jouw product of dienst in? Oftewel waarom kopen mensen jouw product? Dat doen ze op basis van een koopmotief. Per doelgroep kan het koopmotief verschillen. Gebruik dit koopmotief en koppel dit aan je product of dienst. Daarmee prikkel je de lezer.

    Vorm van benadering

    Vervolgens kies je een vorm waarin je het motief giet. Dat doe je door een bepaalde benadering te kiezen. Daarbij kun je denken aan een testimonial, humor, een anekdote, een woordspeling, voor – na, etc.

    Overtuigen met voordelen

    In de opening hanteer je een bepaalde vorm van benadering. Daarna vertel je iets over het product. Dat doe je door de voordelen van het product te benoemen. Dat heet ook wel Unique Buying Reason (UBR). Je noemt daarbij niet het kenmerk van het product, maar wat het voordeel is voor de klant. Bijvoorbeeld:  24/7 bereikbaar = U hoeft niet te wachten tot wij open zijn. Onze klantenservice is namelijk dag en nacht bereikbaar. Ook in het weekend.

    Overtuigen met bewijs

    Overtuigen gaat via de ratio en de emotie. Met bewijzen overtuig je via de ratio. Gebruik deze dan ook. Hierbij kun je denken aan certificaten, testimonials, keurmerken, wetenschappelijk onderzoek, benchmarking, etc. Maakt daarbij gebruik van grafieken of cijfers. Bijvoorbeeld: Al meer dan 100.000 klanten gingen u voor.

    Geen verwachtingen wekken die je niet na kunt komen

    Sommige mensen denken er anders over, maar verkopen draait om eerlijkheid. Schep geen te hoge verwachtingen van je product of dienst. Vermeld de belangrijkste voor- en nadelen van een product (de ENN-matrix kan daarbij handig zijn). Vermeld ook waar de lezer je voorwaarden terugvindt.

    Call to action

    Een commerciële tekst schrijven doe je om iemand te overtuigen iets te doen. Herhaal nog één keer het koopmotief. Zorg er vervolgens voor dat de lezer weet wat hij moet doen om jouw product of dienst te verkrijgen. Oftewel zet de lezer aan tot actie: je website bezoeken, een antwoordkaart terugsturen, een e-mail sturen, bellen, etc. Je sluit af met wat de lezer daarna kan verwachten.

    Zorg voor een duidelijke structuur

    Niet iedereen leest en begrijpt je e-mails altijd even goed. Dat komt omdat mensen tegenwoordig teksten scannen in plaats van ze te lezen. Door op dit gedrag in te spelen, zorg je ervoor dat je e-mails wel goed gelezen en begrepen worden. Maar hoe doe je dat? En hoe zorg je ervoor dat het je minder tijd kost? En … lees verder

    Online training klantgerichte e-mails schrijven

    Schrijf zakelijke e-mails die gelezen worden

    Schrijf je in voor de online training Klantgerichte e-mails schrijven. Je leert daarin hoe je heldere en goed gestructureerde zakelijke e-mails schrijft. De training is praktijkgericht en bevat veel tips.

    Nog meer artikelen over klantgericht schrijven: