Commerciële zeehonden

Commerciele zeehondenElk jaar geeft Zaleco twee procent van de omzet aan een goed doel. Dat vinden wij belangrijk, omdat ondernemen niet alleen om geld verdienen gaat, maar ook om sociale betrokkenheid. Aan het eind van het jaar is het altijd weer lastig een goed doel te verzinnen. Voor onszelf hebben we als regel gesteld dat het een doel moet zijn dat de natuur ondersteunt.

Een goed doel

Eind 2011 kwam zeehondencrêche Pieterburen in het nieuws. De verblijven met zeehonden puilden uit. Er waren extreem veel zeehondjes die hulp nodig hadden. Er verschenen dan ook vertederende beelden van de zieke zeehondjes op het journaal. Tja, we hadden nog een wat geld weg te geven en wie kan weerstand bieden aan die smekende ogen van een zeehondje? Wij niet dus. Dus besloten wij een gedeelte van de twee procent over te maken naar Pieterburen.

Een brief

Normaal gesproken ontvang je als gulle gever een mailtje met een standaard bedankje. In dit geval niet. Tot onze verbazing ontvingen we een brief. Daarin stond het volgende:

Hartelijk dank voor uw geweldige gift! Ik ben ontzettend blij met uw bijdrage.

De Zeehondencrêche ontvangt geen subsidies en bestaat uitsluitend van donaties en giften. Uw gift stelt ons niet alleen in staat om ons werk te blijven doen, maar geeft ons ook een fantastische morele steun.

Natuurlijk bent u altijd van harte welkom om bij ons op bezoek te komen. Wanneer u van te voren even contact met ons opneemt dan organiseren wij graag een rondleiding.

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groet,

Lenie ’t Hart


We ontvingen een simpel en kort briefje, maar met een heel mooi bedankje en een uitnodiging om een keer te komen kijken bij de zeehondjes.

Het bedankje

Het is natuurlijk niet meer dan normaal dat je bedankt wordt als je iets geeft. Wat we bijzonder vonden was dat het nu eens niet via de mail ging, maar met een brief. Een brief geeft een zwaarder gewicht aan een boodschap, er is immers meer moeite voor gedaan. Daardoor blijft deze manier van bedanken veel langer hangen.

Dit zorgde ervoor dat we diverse mensen verteld hebben over de leuke brief die we ontvangen hadden. Dat zorgt er weer voor dat andere mensen horen van de zeehondencrêche en dat levert wellicht extra giften op (in ieder geval dit artikel). Kortom vanuit commercieel oogpunt een meesterlijke manier om ervoor te zorgen dat een gever zich gewaardeerd voelt en gratis reclame gaat maken voor jouw goede doel. Dat is nog eens commercieel relatiemanagement van die zielige zeehondjes.

Wil je beter verkopen?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales. Wij leren je graag hoe je dat voor elkaar krijgt.

LEES VERDER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *