Gemiddelde leestijd: 3 minuten
In eerdere artikelen hebben wij verschillende vormen van de elevator pitch besproken en hoe je aan de hand daarvan een elevator pitch maakt, zoals de mini-elevator pitch. De elevator pitch is een krachtig instrument om jezelf of je bedrijf kort te presenteren. Het is zelfs zo’n krachtig middel, dat je het zelfs als mini-marketingplan kan gebruiken.
Mini-marketingplan
De structuur van een elevator pitch kun je in vijf stappen indelen. De eerste stap, “Wie ben je?”, is voor het mini-marketingplan niet van belang. De andere vragen komen in elk marketingplan voor, dus deze zijn van belang. Als je deze vragen goed beantwoordt, heb je een marketingplan in een notendop.
Product
In de marketing wordt met minimaal 4 P’s gewerkt. De eerste P is die van Product. In de elevator pitch is de tweede stap dat je beschrijft wat je doet. Dan gaat het over je producten (of diensten).
Je kunt het benoemen, bijvoorbeeld “Ik werk voor Jansen Installatietechniek”, maar dat zegt niks. Het is beter te omschrijven wat je exact doet. Dus bijv. “Ik werk voor Jansen Installatietechniek en wij verzorgen de elektrische infrastructuur binnen uw bedrijf of het nu krachtstroom is of zwakstroom.”
En zelfs dit kan nog beter. Wij zeggen altijd dat je niet verkoopt wat het is, maar wat het doet voor de klant (je verkoopt geen spijkers, maar een bevestigingsmiddel). Dus “Ik werk voor Jansen Installatietechniek en wij zorgen ervoor dat alle elektrische apparaten in uw bedrijf probleemloos werken.”
Om dit zo te kunnen formuleren is niet gemakkelijk. Daar zit een heel denkproces achter. De meest gemakkelijke manier is door letterlijk in de schoenen van de klant te gaan staan en naar je eigen bedrijf te kijken.
Doelgroep
Nog een marketingterm: doelgroep. Als je hebt omschreven wat je doet, kijk je wie je doelgroep is. In de marketing is het belangrijk om een focus te hebben. Deze focus geldt voor de producten/diensten die je levert, maar nog meer voor je doelgroep.
Het liefst willen we de hele wereld als doelgroep, maar dat is niet realistisch vanuit financieel, logistiek en cultureel oogpunt. Dus zoek een zo goed mogelijk omschreven doelgroep, dus bijvoorbeeld: alle staalverwerkende bedrijven in Amsterdam met meer dan 25 medewerkers.
Klantwaarde
Als de klant jouw product of dienst aanschaft, dan heeft dat een bepaalde waarde voor de klant. Door te omschrijven wat het resultaat voor de klant is op het moment dat hij jouw product gebruikt, kom je achter de koopmotieven.
Deze zijn vaak terug te voeren op de piramide van Maslow. Als je virusscanners verkoopt, dan koopt de klant die om een gevoel van veiligheid en zekerheid te krijgen. Dat is uiteindelijk de waarde van jouw product voor de klant.
Onderscheidend vermogen
Er zijn duizenden zelfstandige ontwerpers in Nederland. Stel dat je als nieuweling de markt gaat betreden, dan ben je er één van de duizenden. Hoe ga je dan nog opvallen? Juist dat laatste is belangrijk in je marketing.
Wat is jouw onderscheidend vermogen? In feite moet je antwoord op de volgende vraag kunnen geven: “Waarom zou ik met jou in zee gaan?” En dan gaat het natuurlijk niet om de holle kreten als kwaliteit, flexibiliteit of dynamiek. Het gaat daarbij om termen die uniek voor jouw bedrijf zijn. Zodra je hierop een antwoord geformuleerd hebt, kun je dit vervolgens inzetten in je marketingcommunicatie.
De elevator pitch bevat 4 belangrijke vragen. Wanneer je daar een antwoord op hebt, heb je in principe een mini-marketingplan. Een bank neemt geen genoegen met dit plan, maar voor jezelf kan dit zeer verhelderend zijn.
Je elevator pitch op een hoger niveau
In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Super praktisch en boordevol tips.