Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Netwerken is daarvoor een krachtig middel. Als je aan het netwerken bent en je bent op zoek naar een nieuwe baan, dan moet je jezelf vaak in een heel kort tijdsbestek presenteren, m.a.w. jezelf verkopen aan de ander. Deze ‘ander’ kan een werkgever zijn, maar ook een kennis. De bedoeling is dat je helder en duidelijk aangeeft wat je zoekt, zodat de ander je daarbij kan helpen.
Er zijn verschillende manieren om jezelf kort en krachtig te presenteren. Eén van de manieren om dat te doen is met de elevator pitch. Hieronder lees je hoe je dat doet.
Jij
De eerste stap hierin is jezelf te beschrijven. Deze beschrijving hangt af van het soort functie die je ambieert en de organisatie waar je voorkeur naar uitgaat. Pas hierop steeds weer je beschrijving aan. Probeer daarin geen dingen te overdrijven of te verdraaien.
Jouw opleidingen
Vertel hierna heel kort de met succes afgeronde en ter zake doende opleidingen. Ga niet uitgebreid in op de verschillende opleidingen, maar benoem ze slechts. Dus als je een MBO-opleiding hebt afgerond, benoem deze dan. Je lagere school kun je in dat geval achterwege laten, want die doet niet ter zake.
Jouw werkervaring
Als je al wat langer werkt, stap dan niet in de valkuil door al je werkgevers te noemen. Benoem alleen de rode draad van jouw werkervaring. Bijvoorbeeld: “Ik ben mijn hele werkzame leven in de zorg werkzaam geweest.”
Jouw successen en vaardigheden
In de volgende stap benoem je jouw successen en vaardigheden. Benoem er hooguit twee en niet meer. Vertel bijvoorbeeld dat je bij je vorige werkgever in een jaar 3 nieuwe, grote klanten hebt binnengehaald. Benoem dan ook dat je een talent hebt voor acquisitie. Benoem relevante successen die voor de werkgever interessant zijn.
Jouw doel
Tot slot geef je jouw doel aan. Geef aan dat je op zoek bent naar een nieuwe baan en wat je precies zoekt. De ander denkt dan vanzelf na over hoe hij/zij je kan helpen of de ander geeft aan dat hij/zij je niet kan helpen.
Als je op deze manier jezelf presenteert op een netwerkbijeenkomst met als doel het vinden van een baan, heb je de grootste kans dat jouw boodschap duidelijk overkomt. Als je boodschap duidelijk overkomt, begrijpt de ander je beter. En daardoor kan hij/zij je dus ook beter helpen.
Tip: Gebruik deze elevator pitch ook in de samenvatting op je LinkedInprofiel.
Je elevator pitch op een hoger niveau
In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Super praktisch en boordevol tips.