Ga naar de inhoud

De elevator pitch en AIDA

    Ideeen elevator pitch

    Ideeën elevator pitch

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Ideeen elevator pitch

    Er zijn verschillende manieren om je elevator pitch vorm te geven. Wij verzamelen deze. Recent kwamen we weer een nieuwe vorm tegen, gebaseerd op een oud model. Die willen we graag met je delen.
    Het gaat hier om het AIDA-model. De letters staan voor: Attention, Interest, Desire en Action. Dit model gebruiken ze ook in de sales en is erg populair door zijn eenvoud.

    Attention

    Attention staat voor Aandacht. Als eerste probeer je de Attention van de luisteraar te krijgen. Hoe origineler je dat doet, des te groter de kans is dat je de aandacht van de ander trekt.

    Begin bijvoorbeeld met een vraag (het liefst een open vraag). Daarmee dwing je de ander om na te denken en heb je daarmee meteen zijn/haar aandacht te pakken. Voorbeeld: “Wat is de gedachte achter jouw logo?” Daarna ga je door over jouw activiteiten als ontwerper.

    Je kunt ook openen met een opmerkelijk statement. Hoe extremer het statement, des te eerder je de aandacht trekt. Bijvoorbeeld: “Ik heb net je logo gezien en dat gaat helemaal nergens over, het is extreem slecht!” Je gesprekspartner schrikt en reken maar dat je de aandacht hebt.

    Interest

    Als je de aandacht hebt, ga je zo snel mogelijk door naar het wekken van de interesse bij je gesprekspartner. Geef daarbij aan wat het probleem van je gesprekspartner is. Gebruik hierbij beeldende taal: “Met jouw logo is niet in één oogopslag duidelijk wie je bent, waarvoor je staat en wat je de ander te hebt bieden. Dat is toch zonde? Zou het niet fantastisch zijn als je een logo hebt dat dit wel allemaal uitstraalt?”

    Desire

    Als je het probleem boven tafel hebt, vertel je hoe jij het probleem oplost. Vertel kort en bondig wat jij voor de klant kan betekenen. Vertel daarbij niet wat jij doet voor de klant, maar wat het doet voor de klant als ze jou inschakelen. “Als ik het logo voor jou ontwerp, zien jouw klanten meteen hoe klantgericht je bent, dat je in telecommunicatie werkzaam bent en dat je ervoor zorgt dat alles probleemloos functioneert.”

    Action

    Tot slot ga je over tot actie. Maak bijvoorbeeld een afspraak om één en ander op een rustige plek door te nemen. “Wat zou je ervan vinden als ik volgende week donderdag bij je langskom en je wat ideeën laat zien?”

    Door het AIDA-model toe te passen in de elevator pitch, draai je de rollen om. Je vertelt weinig over jezelf. Je stelt de klant centraal. Daarnaast is het doelgericht.

    Je elevator pitch op een hoger niveau

    In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over netwerken:

    Reacties zijn gesloten.