Gemiddelde leestijd: 1 minuut
We hebben al meerdere artikelen geschreven over de elevator pitch. Een bijzondere vorm van de elevator pitch is de pecha kucha. Pecha kucha stamt af van het Japanse woord ‘Prietpraat’. In 2003 is het concept bedacht door Astrid Klein en Mark Dytham. Maar wat is pecha kucha? Het is in ieder geval iets anders dan een klassieke elevator pitch en je kunt het als een alternatief ervan zien.
Wat is een Pecha Kucha?
Tijdens een Pecha Kucha presenteer je meestal een product of idee. Hierbij geef je een presentatie (bijvoorbeeld met LibreOffice Impress) die 6 minuten en 40 seconden duurt. In totaal toon je 20 dia’s die je precies 20 seconden laat zien. Dit wordt van tevoren geprogrammeerd in het presentatieprogramma.
Hierdoor dwing je degene die de presentatie geeft, het verhaal kort te houden en alleen de essentiële punten te vertellen. Het publiek weet dat het verhaal niet langer dan 6:40 minuten duurt en raakt dus niet verveeld.
Verschil Pecha Kucha en Elevator Pitch
Het eerste verschil tussen de pecha kucha en de elevator pitch is natuurlijk de lengte. Een elevator pitch duurt maximaal een minuut. Daarnaast vindt een elevator pitch plaats in een informele setting en een pecha kucha in een formele. Tot slot ondersteun je de elevator pitch niet altijd met dia’s.
Overeenkomsten Pecha Kucha en Elevator Pitch
Bij een pecha kucha ondersteun je je verhaal met beelden. Toch speelt bij beide vormen de lichaamstaal en wat er gezegd wordt een grote rol. Maar ook de structuur van het verhaal kan je voor beide presentatievormen gebruiken: AIDA, kop-romp-staart, Situatie-Spanning-Vertellen-Sluiten en de 5 vragen methode.
Je elevator pitch op een hoger niveau
In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Super praktisch en boordevol tips.