De elevator pitch is een handig hulpmiddel om het bedrijf kort en krachtig te presenteren tijdens netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, maar ook op een website. In dit artikel beschreven wij hoe je een elevator pitch maakt aan de hand van 5 stappen.
Naast deze methode bestaat er nog een tweede methode. Deze is gebaseerd op het feit dat mensen geboeid worden door verhalen. Al sinds mensenheugenis geven we gebeurtenissen, verschijnselen, kennis en feiten door middel van verhalen aan elkaar door. Op de één of andere manier zijn wij in staat feiten en gebeurtenissen beter te onthouden als ze in een verhaalvorm gegoten zijn.
Stap 1. Beschrijf de situatie.
Om de elevator pitch in verhaalvorm te vertellen, begin je met de situatie te beschrijven. Neem als onderwerp een uitgevoerde opdracht of een voorbeeld van hoe jouw product/dienst het probleem van een klant oplost.
Voorbeeld: “In september 2008 sprak ik, op een netwerkbijeenkomst, een man die in de ICT-business werkzaam is. Hij vertelde mij dat ze maatwerksoftware leveren aan bedrijven. Per ongeluk hadden ze tijdens één van de opdrachten een standaardproduct ontwikkeld. Ze hadden het idee dat er een markt zou zijn voor dit product. Ze klommen in de telefoon en begonnen koud te bellen. Dat koud bellen viel tegen en had ook geen resultaat. Ze huurden een freelance verkoper in, maar die was ook niet succesvol.”
Stap 2. Bouw de spanning op.
Bouw je verhaal zo op, dat er een spanning opgebouwd wordt. In het voorbeeld kan dat door middel van een vraag: “Zou ik als marketingman wat voor hen kunnen betekenen?”
Stap 3. Vertel kort wat het doet.
Regel nummer 1 in sales is: je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet. Dus vertel wat je product/dienst voor de klant doet.
In ons voorbeeld: “Nadat ik met hen op kantoor nog eens alles rustig heb doorgenomen, heb ik aangegeven hoe ze geld kunnen verdienen met het product en ik kreeg de opdracht.”
Stap 4. Sluit je verhaal op een originele wijze af.
We onthouden dingen die ons als eerste of als laatste verteld worden het beste. Dus zorg dat de afsluiting zodanig is dat het een positief gevoel achterlaat en onthouden wordt. Dat kan bijvoorbeeld door een grapje, een cliffhanger, een quote/slagzin, etc.
In ons voorbeeld wordt dat dan: “Voor een praktische en klantgerichte aanpak van uw verkoop moet u bij mij zijn. Ik ben René van der Zaag van Zaleco trainingen en advies. Oh ja, een half jaar later werd ik door de man van het ICT-bedrijf gebeld. Hij belde mij om te vertellen dat ze het plan hadden uitgevoerd. Ze hadden inmiddels enkele tientallen pakketten verkocht.”
Je elevator pitch op een hoger niveau
In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Super praktisch en boordevol tips.