Ga naar de inhoud

De toekomst van de verkoop binnendienst

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Toekomst verkoop binnendienst

    Soms zit je wel eens te mijmeren over de toekomst. Niemand kan natuurlijk de toekomst voorspellen, maar we kunnen wel onze gedachten erover laten gaan. Zo zaten we laatst te denken over het verkoopvak. Hoe zal zich dat gaan ontwikkelen?
    Vooral ook met het oog op de nieuwe communicatiemiddelen, de jeugd die daarmee opgroeit, etc. En als we daar zo over nadenken, dan denken we dat het belang van een goede verkoop binnendienst alleen maar belangrijker wordt.

    Een groter beroep op de binnendienst

    Steeds meer verkoop vindt via internet plaats. Omdat de handel steeds meer via internet verloopt, denken we dat de rol van de binnendienst steeds belangrijker wordt.

    Klanten hebben namelijk een aantal keuzemogelijkheden als ze contact willen opnemen met een organisatie: ze kunnen bellen, chatten, een mailtje sturen, communiceren via WhatsApp of direct de bestelling op de website plaatsen. Wij merken dat kopers deze manieren van communicatie vaak liever hebben, dan dat er een verkoper van de buitendienst langskomt.

    Elk kanaal heeft zo zijn specifieke voetangels. De genoemde communicatiemiddelen worden bemenst door de verkoop binnendienst. Dat betekent dat er een groter beroep wordt gedaan op de communicatieve vaardigheden van de binnendienst.

    Social sales

    Wij voorzien ook dat steeds meer bedrijven erop overgaan om steeds meer klanten actief via sociale kanalen te benaderen (nieuwsbrieven per mail, LinkedIn, telefoon, chat, WhatsApp, etc.). Dat is deels uit kostenoverwegingen.

    Een buitendienst is erg kostbaar. Je ziet nu al dat social sales steeds belangrijker is. En om op het gebied van social sales effectief te zijn, heeft de verkoop binnendienst speciale vaardigheden nodig.

    Samensmelting verkoop en marketing

    Als je bovenstaande leest, dan merk je dat social sales er ook nog eens voor zorgt dat verkoop en marketing nauwer moeten gaan samenwerken. Sterker nog, wij denken dat verkoop en marketing in de toekomst één en hetzelfde zijn. Je ziet nu al dat de psychologie van het verkopen door marketing wordt ingezet om via de website of social media meer te verkopen. Daarmee wordt de rol van de binnendienst nog belangrijker.

    Kortom wij denken dat de binnendienst steeds belangrijker wordt in de toekomst, ten koste van de buitendienst. En dat betekent dat de eisen waaraan binnendienstmedewerkers moeten voldoen ook hoger worden. Vooral op communicatief vlak.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: