Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Toen ik mijn carrière in de commercie begon en in de buitendienst in Nederland belandde, droeg ik altijd een pak. Op een gegeven moment was ik werkzaam als exportmanager en had ik voornamelijk met distributeurs te maken. Ik werkte in de grond-, wegen- en waterbouwbranche en reisde vooral in Europa en Azië. Als ik op klantenbezoek ging, deed ik altijd een pak aan.
Al snel merkte ik dat een pak niet altijd gepast was. Als ik naar Noorwegen, Zweden of Noord-Frankrijk ging, was het niet nodig een pak te dragen. In Zuid-Europa en Azië was het echter een must om een pak te dragen, ook al was het veel te warm daarvoor. Al snel ontwikkelde ik voor mezelf een stelregel: bij het eerste bezoek aan een klant/prospect deed ik een pak aan. Merkte ik dat de klant zelf niet in een pak liep, dan deed ik daarna iets casuals aan.
Underdressed
In mijn trainingen krijg ik regelmatig de vraag of je in pak naar de klant gaat of niet. Ik heb gemerkt dat veel verkopers daarmee worstelen. Het is ook niet eenvoudig. Het voordeel van een pak dragen is dat je in ieder geval nooit ‘underdressed’ komt. Aan de andere kant kan het ook een afstand creëren. Een pak straalt een zekere autoriteit uit. Vind je het moeilijk om te bepalen welke kledingstijl bij je past, dan kan Yvonne Stoevelaar je daar bij helpen.
Zo is er het verhaal over een bedelaar op Wallstreet. Hij trok geen lompen aan, zette ook geen schoteltje op de grond en ging daarbij ook niet op een kleedje zitten. Nee, hij trok een pak aan en vroeg aan voorbijgangers of ze een dollar voor hem hadden. Hij kreeg dankzij het pak veel meer geld, dan als sloeberige bedelaar. Het schijnt dat hij op deze manier miljonair geworden is. Dat is de kracht van een pak.
Vooroordelen
Als we het over verkopers hebben, dan denken veel mensen aan een pak: “Daar heb je er weer zo één met zijn pak en leasebak. Nu moet ik gaan oppassen, want hij probeert me vast iets aan te smeren.” Vervolgens kun je dan als verkoper als eerste proberen dit vooroordeel weg te werken.
Het is namelijk een psychologisch gegeven dat we het liefst omgaan met mensen die op ons lijken. Dus als jij in een pak komt en je gesprekspartner zit in een slobbertrui, dan voelt dat voor degene met de slobbertrui niet prettig. Daarnaast is de slobbertrui ook voortdurend op zijn hoede.
Wel of geen pak?
Er zijn dus argumenten voor het dragen van een pak en er zijn argumenten tegen het dragen van een pak. Welke kleding je aantrekt, maakt onderdeel uit van je voorbereiding op het klantenbezoek.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder
Sales voor professionals
Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.