Gemiddelde leestijd: 2 minuten
De huidige vluchtelingenproblematiek zette ons aan het denken. Want waarom komen er plotseling zoveel vluchtelingen naar Europa? Immers de oorlog in Syrië is al jaren aan de gang. En terwijl we daar zo over nadachten, bedachten we ons dat bepaalde verkopers hier een bedenkelijke rol in spelen.
Deze gedachte zette ons aan het denken over ethisch verkopen. Waarbij het voorbeeld van de vluchtelingen een wel heel extreem voorbeeld is van onethisch verkopen.
Mensensmokkelaars
De verkopers waarover we het hebben, zijn de mensensmokkelaars. Zij komen in contact met mensen die willen ontsnappen uit hun uitzichtloze situatie in bijvoorbeeld Syrië, Irak of Noord-Afrika. Deze mensen willen graag een normaal leven leiden, voor henzelf en hun kinderen. En dan verschijnt daar de mensensmokkelaar. Die verleidt ze met mooie praatjes om een gevaarlijke tocht naar Europa te ondernemen tegen een astronomisch hoog bedrag.
Smokkelfolders
De gevolgen kennen we allemaal van televisie. Om hun waren aan de man te brengen, gebruiken de mensensmokkelaars zelfs zogenaamde ‘smokkelfolders‘. Het kwalijke aan deze verkoop is dat het om mensenlevens gaat. De smokkelaars stoppen bewust te veel mensen in een kleine boot. Ze weten dat ze mensen potentieel de dood in sturen. Dat is misdadig en dat kan niet. Wij vinden dat je als verkoper altijd de verantwoordelijkheid draagt voor hetgeen je verkoopt: het gaat niet alleen om de deal.
Ethisch verkopen
Sommige verkopers menen dat ze alles altijd moeten kunnen en willen verkopen. Tegen elke prijs. Wij zijn van mening dat een goede verkoper dat niet doet. Vaak heb je als verkoper een kennisvoorsprong. Maar dat betekent niet dat je deze macht gebruikt om de koper te slim af te zijn. Je hebt de beschikking over bepaalde communicatietechnieken om de koper te beïnvloeden, maar dat betekent niet dat je ze daarom ook maar toepast.
“Maar als ik het niet verkoop, dan verkoopt een ander het wel!” Maar wat als jij het niet verkoopt en de ander ook niet? Dan wordt het helemaal niet verkocht. Kortom je verantwoordelijkheid als verkoper gaat verder dan alleen de deal sluiten: dat is ethisch verkopen.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder
Sales voor professionals
Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.