Ga naar de inhoud

Een elevator pitch in 5 stappen

    Voorbeeld van een elevator pitch

    Voorbeeld van een elevator pitch

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Voorbeeld van een elevator pitch

    De elevator pitch is een handig hulpmiddel om je bedrijf snel en duidelijk voor te stellen tijdens netwerkbijeenkomsten, verkoopgesprekken, sollicitatiegesprekken, maar ook op je website.
    Hoe maak je een elevator pitch? Dat kan op verschillende manieren. Wij leggen uit hoe je in 5 stappen een elevator pitch maakt. Voordat we de stappen toelichten, vertellen wij eerst wat een elevator pitch is.

    Wat is een elevator pitch?

    De gedachte achter de elevator pitch is de volgende. Stel je voor dat je in de lift (elevator) stapt en op dat moment stapt ook een belangrijke potentiële klant in. Je probeert deze klant al heel lang te spreken te krijgen, maar dat is steeds niet gelukt. Samen sta je in de lift. Dit is het moment om hem aan te spreken. Je gaat beide naar de 7e etage. Tot de 7e etage heb je de tijd om je bedrijf voor te stellen. Maak je indruk, dan volgt een gesprek. Maak je geen indruk, dan gaat deze potentiële klant aan je neus voorbij. Hoe presenteer je je bedrijf in 30 seconden?

    Hoe maak je een elevator pitch: stap 1. Wie ben je?

    De eerste stap is makkelijk. Als eerste stel je jezelf voor: Ik ben … (je naam) en daarna je bedrijf.

    Voorbeeld: “Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV.”

    Stap 2. Wat doe je?

    In stap 2 vat je in één woord samen wat je doet. Denk hierbij aan je verkoopt niet wat het is, maar wat het doet. Een verwarmingsbedrijf levert geen verwarmingen, maar warmte en dus een prettige werk-/leefomgeving.

    Voorbeeld: “Wij zorgen voor een aangenaam leefklimaat in uw huis of bedrijf.”

    Stap 3. Voor wie doe je dat?

    Hier zijn we aanbeland bij een belangrijk onderdeel in je bedrijfsvoering. Het gaat het namelijk om de doelgroep waarop je je richt. Dit is een belangrijk onderdeel van je marketing. Wie zijn je klanten of zouden je klanten moeten zijn?

    Als je voor een bepaalde doelgroep kiest, houdt dat impliciet in dat je andere doelgroepen uitsluit. Dat is helemaal niet erg, sterker nog dat is juist goed. Dat heet focus.

    Stel dat Jan de Vries alleen in Utrecht werkzaam is en alleen voor bedrijven werkt, dan is het antwoord: “Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht.”

    Stap 4. Met welk resultaat voor de klant?

    Als de klant je vraagt iets te leveren, dan heeft dat een bepaalde waarde voor de klant. In het geval van Jan de Vries zouden de bedrijven ervoor kunnen kiezen geen verwarming in de werkplaats aan te leggen. Dat is onverstandig, want dankzij een verwarming is gebleken dat werknemers zich veel prettiger voelen en daardoor productiever zijn: “Wij zorgen ervoor dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen en daardoor productiever zijn.” Hierin noem je dus het klantvoordeel.

    Stap 5. Hoe doe je dat?

    Als laatste stap geef je aan waarom klanten bij jouw zouden moeten kopen. Er zijn immers meer bedrijven die hetzelfde doen als jij. Door de vraag “Hoe doe je dat?” te beantwoorden, geef je jouw unieke verkoopargumenten (Unique Selling Points) weer. Wat is dat? Dat kan je lage prijs zijn, je service, je kwaliteit, etc. Maar vaak kom je dan op clichés uit.

    Een originelere benadering is de volgende. Stel je bedrijf als een persoon voor. Benoem de 10 belangrijkste karaktereigenschappen van je bedrijf. Bijvoorbeeld: betrokken, gedreven, praktisch, etc. Kies hieruit de 4 belangrijkste. Deze 4 eigenschappen gebruik je vervolgens als USP. Dus stel dat Jan heel netjes werkt en communicatief is ingesteld dan kan Jan dat gebruiken.

    Samengevat is de elevator pitch van Jan de Vries als volgt:
    “Ik ben Jan de Vries van De Vries Verwarmingen BV. Wij zorgen voor een aangenaam werkklimaat voor bedrijven in Utrecht, zodat werknemers zich prettig voelen en daardoor productiever worden. Wij vinden netheid belangrijk, dus nemen wij al het afval mee en laten de ruimtes netjes achter. Daarnaast vinden wij een goed en open contact met u erg belangrijk.”

    Zo maak je een elevator pitch in 5 stappen. Deze methode pas je bijvoorbeeld toe bij telefonische acquisitie of andere commerciële gesprekken. Zoek je een andere vorm, dan kun je de elevator pitch ook in een verhaalvorm vormgeven. Voor meer voorbeelden en ideeën voor het maken van een elevator pitch download je het e-boek.

    Je elevator pitch op een hoger niveau

    In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over netwerken: