Ga naar de inhoud

Ik droomde dat…

    Verkooptraining kosten

    Verkooptraining kosten

    Verkooptraining kosten

    Vanmorgen kwam ik op kantoor. Ik liep langs het koffieapparaat en drukte mijn favoriete bakje koffie in op het apparaat. Zonder haperen gaf het apparaat mijn heerlijk geurende kopje. Goedgeluimd liep ik verder naar mijn werkplek. Ging zitten in mijn comfortabele bureaustoel en drukte onderwijl op de aan-knop van mijn computer. Binnen no time was ‘ie opgestart. Ik kon dus meteen aan de slag.

    Mail

    In nam nog een slok hete koffie en opende mijn mailbox. ‘Tjonge’, dacht ik nog, ‘dat zijn een hoop mailtjes.’ Ik klikte het eerste mailtje aan en zette alvast een muziekje op. ‘Geachte heer Van der Zaag, hierbij verlenen wij de opdracht voor het uitvoeren van uw voorstel nr…..’ Ik dacht nog tijdens het rijden naar mijn werk of die ene opdracht nog door zou gaan. Dat was dus het geval. Een goed begin van mijn dag!

    Het volgende mailtje was een inschrijving voor één van onze trainingen. Het mailtje daarna was het verzoek tot een gesprek voor een eventuele samenwerking. ‘Nou, nou, wat een begin van de dag.’ Inmiddels was mijn koffie op, dus vond ik dat ik wel een volgend bakkie verdiend had, voordat ik naar de andere mailtjes zou kijken.

    Telefoon

    Ik wilde juist op gaan staan toen mijn telefoon ging. Ik nam ‘m op en stelde mezelf voor. Het was iemand die interesse had in een incompany training voor de verkopers van zijn bedrijf. Ik legde de contactpersoon uit wat we zouden kunnen betekenen en wat het ongeveer zou gaan kosten.

    Mijn gesprekspartner zei vervolgens ‘Maakt u maar een opdrachtbevestiging, waarin u kort opschrijft wat u net allemaal verteld heeft, dan stuur ik het nog vandaag getekend retour.’ Tjonge, dat was nog een opdracht.

    Bezoek

    Ik besefte dat mijn koffiekopje nog steeds leeg was, dus ik liep naar het koffiezetapparaat. Vanaf het apparaat kunnen we naar de toegangsdeur van ons pand kijken. Daar zie ik een bekende klant voor de deur staan.

    Voordat ik mijn kopje koffie kan vullen, open ik de deur. ‘René’, zegt de klant opgewonden, ‘Weet je nog dat je een aantal verkopers van mij een training hebt gegeven? Man, die gasten hebben hun training al dik terugverdiend. Ik wil dan ook dat je op korte termijn al mijn verkopers een verkooptraining geeft. En onze verkoop binnendienst moet een training commercieel telefoneren bij je volgen.’

    Ik nodigde hem uit binnen te komen en we gingen samen verder zitten praten om één en ander door te nemen. Ondertussen genietend van een heerlijk dampend kopje koffie.

    Gouden dag

    Die dag behandelde ik al mijn mailtjes, alle telefoontjes die binnenkwamen en de klanten die aan de deur langskwamen. Ik had een gouden dag en had nog nooit zoveel omzet binnen gehaald.

    Helaas

    Het is alleen jammer dat zo’n dag helemaal niet bestaat, helaas. Was het maar waar. Want zouden we niet allemaal zo’n dag willen hebben en dan liefst elke dag weer? Zo’n dag dat de klanten vanzelf naar je toekomen en probleemloos hun opdracht bij je plaatsen. Zo gaat dat niet in de verkoop.

    ‘Verkopen is een werkwoord’ las ik laatst ergens. En dat is ook zo. Wil je opdrachten binnenhalen, dan moet je aan de slag. Heb je daar problemen mee? Dan kun je gaan zitten wachten op zo’n gouden dag. De kans erop is erg klein en één dag zal op de lange termijn niet genoeg zijn. Wat dan?

    Investeer in jezelf of je personeel, zodat ze steeds beter worden in verkopen. Dat kost in eerste instantie geld, maar levert binnen no-time zijn geld op. Wij helpen je graag bij het bepalen wat voor jou of jouw personeel de beste training is.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: