Inkooptechnieken: veel leveranciers uitnodigen

Hoe om te gaan met de inkooptechniek “veel leveranciers uitnodigen”?

Inkopers krijgen ook training. Sterker nog, ze volgen verkooptrainingen om zo te zien wat verkopers leren. Daarmee weten ze exact hoe ze het verkoopproces kunnen verstoren en de beste deal eruit kunnen halen. Daarom is het van belang om als verkoper op de hoogte te zijn van de inkooptechnieken. In een aantal artikelen leggen wij uit welke inkooptechnieken er zijn en hoe je er als verkoper mee omgaat. De vorige keer ging het over de deadline. Deze keer gaat het over het uitnodigen van veel leveranciers.

Veel leveranciers uitnodigen

De meest gebruikte inkooptechniek is natuurlijk zo veel mogelijk leveranciers uitnodigen. Het is ook de meest logische techniek. Het zou raar zijn om alleen maar één leverancier uit te nodigen. Door veel leveranciers uit te nodigen, krijgt de inkoper een idee van wat er beschikbaar is en tegen welke voorwaarden.

Inkopers proberen minimaal drie partijen zo lang mogelijk bij het koopproces te betrekken. Vooral bij complexe of grote aankopen. Vaak hebben inkopers al vroeg in het koopproces een voorkeur. Ze houden de andere partijen zo lang mogelijk aan het lijntje. Deze fungeren dan als middel om zo gunstig mogelijke voorwaarden te bedingen.

Wat kan je als verkoper hiertegen doen?

Ga er altijd vanuit dat inkopers meerdere partijen uitnodigen. Vraag er ook altijd naar. Als het goed is, ken je je concurrenten. Je weet dan ook of je een kans maakt of niet. Ook speelt er mee of je al eerder geleverd hebt of niet. Heb je eerder geleverd, dan sta je relatief sterker.

Daarnaast is het belangrijk om goed na te vragen wat de eisen zijn. Kun je niet goed aan de eisen voldoen of kun je de eisen niet naar jouw sterke punten ombuigen, dan moet je overwegen of je wel meedoet. Kortom het is belangrijk om van tevoren in te schatten wat je winkansen zijn. Zijn die laag, bied dan niets aan.

Wil je beter weerstand bieden tegen slimme inkopers?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales. Wij leren je graag hoe je dat voor elkaar krijgt.

LEES VERDER

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *