Gemiddelde leestijd: 1 minuut
Sinds 1 oktober 2009 is spam bij wet verboden. Webwinkelorganisatie thuiswinkel.org en marketingplatform DDMA hebben een code opgesteld met nieuwe regels op het gebied van e-mailmarketing. Daarmee scherpen ze de voorwaarden waaronder spam verstuurd mag worden nog eens aan.
Toestemming voor het verzenden van e-mail moet vanaf 1 januari 2012 expliciet worden gevraagd. Ook moet tevoren duidelijk zijn dat het e-mailadres voor nieuwsbrieven en reclame wordt gebruikt. Dit mag niet meer worden weggemoffeld in de algemene voorwaarden.
Eigenaar
Bestanden met adresgegevens worden vaak doorverkocht of gedeeld. Dat betekent dat een consument via een tweede partij toch onverwacht spam kan krijgen. Daardoor zou de consument zich niet alleen bij de eerste eigenaar van het bestand moeten afmelden, maar ook bij de tweede.
Vanaf 1 januari 2012 hoeft de consument alleen de eerste eigenaar aan te spreken. Die is dan verplicht ervoor te zorgen dat de andere afnemers ook het adres verwijderen. Daarnaast moet voor de consument duidelijk zijn dat het e-mailadres van een andere partij verkregen is.
Wat wel mag en wat niet mag, op het gebied van spam is duidelijk vastgelegd. Lees hier de exacte nieuwe regels rond e-mailmarketing.
Controle
De Reclame Code Commissie controleert op het naleven van de nieuwe regels. Klachten kunnen ingediend worden op www.spamklacht.nl.
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.