Ga naar de inhoud

Nieuwsbrief maken

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Nieuwsbrief maken

    Een tijdje terug kregen we van een relatie een enthousiaste aankondiging van zijn eerste nieuwsbrief. Normaal roept een enthousiast persoon bij ons ook euforische emoties op, maar in dit geval sloeg de naald richting ergernis. Hoe dat kwam?

    Aanhef

    Onze relatie had naar zijn gehele adressenbestand (dat weten we niet zeker, maar dat vermoeden wij) zijn nieuwsbrief gestuurd. Dat we dat vermoeden hebben, komt doordat hij zijn mail begon met ‘Geachte relatie’. Tja, we zijn wel een relatie, maar toch bovenal een persoon met een voor- en achternaam. Zou hij een professioneel mailingsprogramma gebruikt hebben, dan had er een persoonlijke aanhef gestaan. Daarnaast doet zo’n aanhef erg naar ‘spam‘ ruiken.

    Spammen

    De tweede ergernis betrof zijn laatste zin in de mail: “U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u gegevens met mij hebt uitgewisseld. Indien u de toezending van mijn nieuwsbrief niet op prijs stelt, kunt u zich met een korte e-mail eenvoudig weer afmelden.”

    Dat ontlokte bij ons twee uitroepen: “Dat mag helemaal niet!” en “Ja hallo, stuur je ons ongevraagd een nieuwsbrief, moeten wij je een mailtje sturen dat we het niet meer wil ontvangen. Dat kan toch simpeler tegenwoordig!”

    Laten we met het eerste beginnen. De spamwetgeving is heel duidelijk over het sturen van nieuwsbrieven: je mag ze naar klanten sturen of naar mensen die uitdrukkelijk toestemming (opt-in) hebben gegeven.

    We zijn geen klant bij de lieve man en we hebben hem ook geen toestemming gegeven ons een nieuwsbrief te sturen. Hij is dus in overtreding! Formeel zouden wij een mail naar spamklacht kunnen sturen en het bedrijf aangeven. Dat doen we natuurlijk niet, want we zijn hem natuurlijk heel dankbaar; we hebben nu een prima onderwerp voor een blogartikel.

    Professionele software

    Tegenwoordig heb je betaalde en onbetaalde software waarmee je een nieuwsbrief verstuurt. Daarmee verkrijg je opt-in, maar ook heel gemakkelijk opt-out. In de wet staat namelijk ook dat je iemand ook opt-out moet bieden. Dat kan via een mailtje zoals onze relatie het aangaf, maar dat is een behoorlijke drempel. Met de speciale software gaat het veel eenvoudiger. Je drukt op de link ‘afmelden’ en je e-mailadres wordt uit de database gehaald. Dat is heel wat klantvriendelijker.

    Geen pdf!

    Nog een nadeel van het gebruik van een e-mailprogramma zoals Outlook is dat je een nieuwsbrief als pdf-file kunt meesturen. De kans dat iemand een pdf-je opent is erg klein. Daarnaast kun je de pdf pas inzien als die geopend is. Bij de speciale softwareprogramma’s verschijnt de nieuwsbrief geopend in de mailbox van de ontvanger. Die ziet meteen of de nieuwsbrief interessant is of niet. Dat is dan ook weer klantvriendelijker.

    Frequentie

    Wat je vaak bij nieuwsbrieven ziet, is dat de initiatiefnemer heel enthousiast start. Je ontvangt regelmatig een nieuwsbrief, maar na verloop van tijd wordt de frequentie steeds lager en uiteindelijk verschijnt de nieuwsbrief helemaal niet meer. Op zich is dat laatste natuurlijk helemaal niet erg. Wat wel ergerlijk is, is dat je platgenieuwsbriefd wordt; je ontvangt elke week een nieuwsbrief van dezelfde afzender.

    Daarom heeft de wetgever gesteld dat je van tevoren duidelijk moet aangeven wat de frequentie van de nieuwsbrief is. De potentiële lezer krijgt daardoor een duidelijker beeld van wat hem te wachten staat.

    Betere service verlenen

    Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Als klanten tevreden zijn, komen ze vanzelf bij je terug. En ze vertellen het door aan anderen. Daarom is het belangrijk je vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid… lees verder

    Op de klant gericht

    In dit boek lees je over de belangrijkste zaken omtrent klantgerichtheid en hoe je ervoor zorgt dat jij of jouw organisatie dat ook wordt. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over klantgerichtheid: