Ga naar de inhoud

Overtuigen: Politici zijn net verkopers

    Overtuigen

    Overtuigen

    Overtuigen

    Met de verkiezingen voor de deur, leek het ons wel aardig een blogartikel te schrijven over onze politici. Ze hebben de afgelopen weken hard gewerkt om hun boodschap aan de man te brengen. Ze hebben geprobeerd ons hun ‘producten’ te verkopen. Daarbij hebben de heren en dames lijsttrekkers gebruik gemaakt van verschillende verkooptechnieken. Eén techniek is die van het overtuigen.

    Overtuigen

    Politici trekken alles uit de kast om ons over te halen op hen te gaan stemmen. Ze proberen ons op verschillende manieren te overtuigen. Om mensen te overtuigen zijn er grofweg twee manieren.

    De eerste manier is bedoeld voor mensen die er niet zo bij nadenken (de luie denkers) en de tweede manier is voor mensen die er wat beter over nadenken (actieve denkers). Let op, we zijn allemaal afwisselend actieve en luie denkers. De interesse in het onderwerp bepaalt welke van de twee er actief is.

    Luie denkers

    Luie denkers overtuigen is relatief eenvoudig en noemen we voor het gemak de gemakkelijke weg. Dat het gemakkelijk is, zie je heel mooi aan de opmars van Diederik Samsom in de peilingen. In eerste instantie lag de SP van Roemer mijlenver voor op de PvdA.

    Het verschil leek onoverbrugbaar. Maar wat gebeurde er na de eerste paar debatten? Diederik Samsom werd een paar keer uitgeroepen tot winnaar. Daarnaast werd Roemer afgeschilderd als ‘niet-premierwaardig’. Kiezers die het debat niet of niet helemaal gezien hebben, horen dat Samsom de winnaar was. De luie denkers denken er verder niet bij na en verruilen de SP voor de PvdA. Daarmee stijgt Samsom in de peilingen. Je begrijpt dat het daarom voor politici belangrijk is om debatten te winnen.

    Daarnaast zie je ook dat Wilders zich graag bedient van de gemakkelijke route. Hij roept een paar catchy oneliners en krijgt daarmee de lachers op zijn hand. Zo komt hij voor de luie denkers over als een gevat en humoristisch persoon. De stap om op hem te gaan stemmen is dan gemakkelijk gemaakt.

    Actieve denkers

    Er is een aantal voorwaarden voordat deze tactieken werken bij luie denkers. Daarnaast kan het stijgen in de peilingen van Samsom niet volledig toegeschreven worden aan de luie denkers. Daar zullen actieve denkers ook hun aandeel in hebben. Wil je weten hoe het zit met de voorwaarden en hoe je actieve denkers benadert, dan helpt de WKBBC-techniek.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: