Sinds 5 juni 2012 is de nieuwe cookieregelgeving in Nederland een feit. Voor jou als ondernemer met een website verandert er nogal wat. Kortweg houdt het in dat je van tevoren aan bezoekers van je website toestemming vraagt of je cookies op hun computer mag zetten.
Drie soorten cookies
Er zijn drie soorten cookies. Als eerste zijn er de zogenaamde functionele cookies en die zijn noodzakelijk voor het goed laten functioneren van je website.
Deze cookies slaan voorkeuren (zoals taalinstellingen) en ingevulde (persoonlijke) gegevens op. Dat kan handig zijn voor klanten bij het vullen van een boodschappenmandje in een internetwinkel of als ‘geheugen’ wanneer je op de betreffende website terugkeert.
Als tweede zijn er analytische cookies. Deze cookies houden statistische gegevens bij zoals welke pagina’s worden bezocht, met wat voor soort apparaat, etc. Feitelijk zorgen dit soort cookies ook voor een beter functioneren van de website.
Als derde zijn er trackingcookies. Deze worden gebruikt voor het opstellen van individuele bezoekersprofielen en het volgen van surf- en zoekgedrag. Ze zijn bedoeld om bijvoorbeeld gerichte advertenties mogelijk te maken.
Toestemming voor plaatsen cookies
De regelgeving omtrent cookies is heel helder: voor de functionele en analytische cookies heb je van tevoren geen toestemming nodig. Voor de trackingcookies moet je altijd toestemming vragen.
Toestemming verwerken persoonsgegevens
Als er met cookies persoonsgegevens worden verwerkt, is naast de Telecommunicatiewet ook de GDPR van toepassing. Op grond van deze wet moet degene die persoonsgegevens verwerkt voor die verwerking in de regel zogenoemde ondubbelzinnige toestemming hebben.
Vanaf 1 januari 2013 geldt hierbij voor cookies die surfgedrag volgen een rechtsvermoeden: de wet gaat er dan vanuit dat wie een cookie plaatst om surfgedrag te volgen, dat doet om persoonsgegevens te verwerken.
Dat betekent dat voor cookies die surfgedrag volgen (trackingcookies) in de regel ondubbelzinnige toestemming vereist is, tenzij de plaatser van de cookies kan bewijzen dat hij geen persoonsgegevens verwerkt.
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.