Ga naar de inhoud

Spam: wat wel mag

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten | 1 april 2010 | Auteur: René van der Zaag
    SPAM regels opta

    Een spambericht is een elektronisch bericht dat je ongevraagd ontvangt. Als de inhoud commercieel is (verkopen van een product of dienst), ideëel is (voorleggen van een denkbeeld of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging) of charitatief is (een goed doel vraagt om een bijdrage), dan is er sprake van spam. Spam ontvangt je als volgt:

    • via e-mail;
    • via sociale netwerk websites, zoals LinkedIn, Facebook of Google+;
    • via een mobiele telefoon (sms, mms of app);
    • via de fax;
    • via de telefoon;
    • via een ander elektronisch kanaal (de techniek van het internet is volop in beweging).

    Het belangrijkste kenmerk van een spambericht is, dat er geen toestemming is gegeven om het bericht te ontvangen.

    Spam, hoe mag het nog wel?

    Er zijn 4 regels:

    1. Je moet voorafgaand expliciet toestemming vragen;
    2. Je kunt een adressenbestanden gebruiken waarin is vastgelegd dat de klant expliciet toestemming heeft gegeven;
    3. Je moet je identiteit als verzender noemen;
    4. Je moet een afmeldmogelijkheid bieden.

    Ongevraagde berichten en ondernemingen

    Ondernemers of bedrijven die wel ongevraagde berichten willen ontvangen kunnen hiervoor toestemming geven. Dat doen ze door een e-mailadres of (mobiel) telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Daarbij staat precies vermeld voor welke doeleinden men dit adres of telefoonnummer mag gebruiken. Zo kan een bedrijf aangeven reclame voor computerspullen te willen ontvangen. Daarmee is het verzenden van alle andere soorten informatie naar dat adres verboden.

    Wat mag er nog meer

    Je mag nog steeds telefonisch bedrijven benaderen, de zogenaamde telefonische (koude) acquisitie. Je mag ook nog steeds bedrijven (onaangekondigd) bezoeken. Je mag ook per post je prospect benaderen.

    Kortom ondanks de anti-spamwetgeving blijven er genoeg mogelijkheden over om prospects te benaderen. Dat het steeds lastiger wordt om een prospect geïnteresseerd te krijgen, zorgt ervoor dat er een steeds groter beroep wordt gedaan op de verkoopvaardigheden van je verkopers.

    Telefonische acquisitie is een vak

    Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder

    Van koud bellen naar een warm bad

    Van koud bellen naar een warm bad

    Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over acquisitie: