Gemiddelde leestijd: 2 minuten
In menig bedrijf staat de radio aan op de afdeling. Het is gezellig om een muziekje op de achtergrond aan te hebben. Tenminste niet altijd. Vaak is er discussie over welke zender er opgezet moet worden. De één houdt van Nederlandstalig, de ander van rockmuziek.
En dan heb je de manager die zegt dat de radio uit moet, want die wil niet dat klanten de radio op de achtergrond horen als je zit te telefoneren. Dus wat moet je nou met telefoneren en radio luisteren?
Telefoon
De manager heeft natuurlijk gelijk. Het is niet netjes als de klant op de achtergrond een radio hoort. Dat geldt trouwens ook voor pratende of gillende collega’s die hoorbaar zijn door de telefoon. Het leidt de klant namelijk af. Zeker als de klant slechthorend is en een gehoorapparaat heeft.
Radio zachter
Het is niet netjes naar de klant als deze een radio op de achtergrond hoort. Dat los je op door jezelf te bellen en te luisteren of de radio hoorbaar is. Staat het te hard, dan zet je de radio zachter. Dan denk je dat je het probleem hebt opgelost, maar dat is niet helemaal waar.
Afleiding
Je herkent het vast wel, bij de ene soort muziek concentreer je jezelf beter dan bij andere muziek. Uit wetenschappelijk oheb jenderzoek van de Amerikaanse psychologen Manuel Gonzalez en John Aiello blijkt dat muziek ervoor kan zorgen dat je minder geconcentreerd je werk doet. Daar zitten wel een aantal voorwaarden aan vast.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen die vatbaar zijn voor verveling, beter af zijn met rustige muziek of helemaal geen muziek. Mensen die niet vatbaar zijn voor verveling, presteren beter met drukkere, maar minder luide muziek.
De verklaring hiervoor is dat mensen die meer vatbaar zijn voor verveling, complexe muziek te veel afleidt. Voor hen werkt rustige muziek tijdens het uitvoeren van taken beter. Voor mensen die minder vatbaar zijn voor verveling geeft de drukkere, maar minder luide muziek genoeg afleiding om te voorkomen dat hun gedachten afdwalen.
Conclusie
Als je de radio aan hebt staan is dat niet netjes naar de klant toe. Daarnaast is radio veelal ‘complexe’ muziek, want er wordt, naast de muziek die gedraaid wordt, ook veel gepraat. Dit leidt mensen die vatbaar zijn voor verveling dus af. Soms heb je moeilijke telefoongesprekken te voeren, bijvoorbeeld met boze klanten. In dat geval heb je alle concentratie nodig om het gesprek in goede banen te leiden en muziek kan er dan voor zorgen dat het gesprek net niet lekker loopt.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.