Sommige organisaties schakelen de telefoon over naar het antwoordapparaat tijdens de lunchpauze. Dan kan het personeel op zijn gemak lunchen. Dat is natuurlijk wel zo prettig voor hen, maar hoe zit het dan met de klanten en andere stakeholders? Wat zijn de argumenten om wel of geen telefoonbezetting tijdens de lunchpauze te hebben?
24/7 bereikbaarheid
Is het nog wel van deze tijd om de telefoon uit te zetten in de lunchpauze? Klanten stellen steeds hogere eisen aan organisaties. Ook op het gebied van bereikbaarheid. Naast de telefoon en e-mail, verwachten we tegenwoordig dat organisaties ook via chat of sociale media bereikbaar zijn. Het liefst 24 uur per dag.
Consumenten
Bestaat je klantenkring uit consumenten, dan kun je de telefoon niet uitzetten of op het antwoordapparaat over laten schakelen in de lunchpauze. Veel mensen werken in loondienst en zijn afhankelijk van hun pauzes om te kunnen bellen. Als je dan tijdens de lunchpauze niet bereikbaar bent, dan sluit je een grote groep klanten uit. Ook als je zowel aan consumenten als b-to-b-klanten levert.
B-to-b-klanten
Lever je uitsluitend aan b-to-b-klanten, dan zou je in de lunchpauze de telefoon kunnen doorschakelen naar je antwoordapparaat. Dan heeft je personeel de tijd om te lunchen zonder onderbroken te worden. Maar als je de telefoon over laat schakelen naar het antwoordapparaat, welke boodschap straal je dan uit naar je klanten? Vooral als je te maken hebt met concurrenten in je markt. Ben jij als enige in de lunchpauze niet bereikbaar en je concurrenten wel, dan kan dat voor klanten een reden zijn om over te stappen.
Tekst voor het antwoordapparaat
Als je ervoor kiest om geen telefoonbezetting tijdens de lunchpauze te organiseren, dan heb je een goede tekst nodig voor het antwoordapparaat. Hieronder volgt een voorbeeld van hoe deze zou kunnen luiden:
Bedankt dat u contact hebt opgenomen met [organisatie]. Helaas is er op dit moment niemand beschikbaar om u telefonisch te woord te staan. Wij staan vanaf 13:00u weer voor u klaar. Laat alstublieft uw naam en telefoonnummer achter, zodat iemand van onze Klantenservice u zo spoedig mogelijk kan terugbellen. Of stuur een e-mail naar [e-mailadres]. Alvast bedankt en tot ziens.
Telefonisch goed bereikbaar zijn als organisatie, geeft je een voorsprong ten opzichte van de concurrentie. Nadenken over de bereikbaarheid tijdens de lunchpauze hoort dan ook bij het telefoonprotocol.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.