
Het maken van een verkooppresentatie heeft vaak een lage attentiewaarde. Het wordt op een achternamiddag eventjes in elkaar gedraaid door een accountmanager. Die heeft geen verstand van Powerpoint, dus klungelt hij snel iets in elkaar. Het niveau van ‘het kan ermee door’ is dan al goed genoeg.
Wij vinden dat ongelofelijk. Het is niet respectvol naar de klant en je eigen organisatie. Juist een verkooppresentatie moet er helemaal top uitzien. Lees hier alvast 6 tips die je op weg helpen.
1. Hou teksten kort en krachtig.

Wellicht een open deur, maar helaas zijn er nog steeds te veel presentaties die een overvloed aan informatie op één dia willen tonen. Powerpoint is geen Worddocument waarin je alle informatie verwerkt en gedetailleerd resultaten bewaart. “Less is more”, probeer niet meer dan 7 woorden per dia te gebruiken. Bedenk bij elke zin of woord of dit echt iets toevoegt en niet alleen een geheugensteun voor jezelf is.
2. Amerikaanse stock-foto’s

Een foto gebruiken kan een presentatie “visueel opleuken”. Alleen is het kiezen van de juiste foto niet zo gemakkelijk als het lijkt. Op Google Afbeeldingen is een breed scala aan verschillende foto’s te vinden. Helaas is er ook een ruim aanbod aan Amerikaanse stock foto’s in de zoekresultaten te vinden. Dit zijn foto’s met perfecte, onnatuurlijke belichting en dito witte glimlachen. Dit soort foto’s kun je beter niet gebruiken: kies liever voor een meer natuurlijke look, zonder acteurs en kunstmatig licht. Gebruik ook eens de fotowebsite flickr.com. Hier is een ruim aanbod aan kwalitatief goede foto’s te vinden.
3. Ouderwetse beeldschermresolutie

Vroeger waren beeldschermen een stuk kleiner en bovendien waren ze verhoudingsgewijs minder breed dan nu. Deze schermen hadden de verhouding 4:3. Tegenwoordig gebruikt men deze verhouding haast nergens meer, de meest gebruikte verhouding is 16:9. Powerpoint gebruikt, zeker in verouderde versies, standaard de oude verhouding van 4:3. Hierdoor heb je minder ruimte om informatie te plaatsen op jouw dia, maar belangrijker, bij het afspelen van de presentatie wordt niet het hele scherm gebruikt. Zonde, hierdoor krijgt je presentatie een ouderwets uiterlijk en maak je niet optimaal gebruik van het volledige scherm.
4. Te veel animaties

Informatie laten verschijnen met een animatie kan een nuttige toevoeging zijn. Toch is het verstandig om spaarzaam met effecten en animaties om te gaan in Powerpoint en Prezi. Het gebruik hiervan leidt enorm af van de inhoud van je presentatie en vaak voegt het weinig toe. Gebruik animaties en effecten alleen functioneel en zorg dat ze kort en onopvallend zijn. Een overdreven opvallende animatie zoals het “dambord” en vergelijkbare animaties vermijd je dus beter.
5. Lage prioriteit
Vaak heeft het maken of updaten van een verkooppresentatie weinig prioriteit. Hierdoor blijft de presentatie liggen of wordt er niet serieus werk van gemaakt. Het ontwikkelen van een goed doordachte verkooppresentatie kost tijd en vergt expertise op verschillende vlakken. Neem de tijd om een presentatie te ontwikkelen en schakel indien nodig professionals in om te helpen met de inhoud en het visuele aspect van de presentatie.
6. Onduidelijke infographics

Het uitleggen van een product of dienst op een duidelijke, professionele manier is niet eenvoudig. Het is dan ook begrijpelijk dat niet iedereen een goede visualisatie van zijn dienst of product weet te maken in Powerpoint of Prezi. Het resultaat is meestal een verzameling van flowcharts en de bekende standaardvormen van Powerpoint. Dit geeft een rommelig geheel en is bovendien niet erg duidelijk. Laat eens een professionele vormgever kijken naar de presentatie. Een vormgever is in staat om een heldere infographic te ontwikkelen waarmee je een product of dienstverlening wel eenvoudig uitlegt.
Doe de juiste dingen op de juiste manier
Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

Sales voor professionals
Hét handboek voor iedereen die zijn verkoopvaardigheden naar een hoger niveau wil tillen
Dit boek biedt praktische strategieën, slimme gesprekstechnieken en bewezen methodes om effectiever te overtuigen, relaties op te bouwen en meer deals te sluiten. Of je nu een ervaren accountmanager bent of net begint in sales, met deze inzichten haal je het maximale uit elk verkoopgesprek!