U of Jij? Wanneer mag je de klant tutoyeren?

Tutoyeren: Is het ‘u’ of ‘jij’ bij een klant?

Tutoyeren

We zien veel medewerkers die klantcontact hebben worstelen met ‘u’ en ‘jij’. Wat moet je doen? Het is niet zo moeilijk, maar er zitten enkele regeltjes aan verbonden. In dit artikel leggen wij je uit hoe het zit met tutoyeren volgens de etiquetterichtlijnen.

Wel of niet tutoyeren?

Het is heel simpel: een prospect of klant is altijd ‘u’. Je gebruikt ‘u’ bij mensen van achttien jaar of ouder. “Nou,” horen wij je denken “dan hoef ik niet verder te lezen.” Toch even doen, want er zit nog meer achter.

Wie neemt het initiatief voor tutoyeren?

Wanneer mag je overstappen op ‘je’ en ‘jij’? Volgens de etiquette gaat het als volgt. De hogergeplaatste neemt het initiatief ten opzichte van de lagergeplaatste, de oudere neemt het initiatief ten opzichte van de jongere en de vrouw ten opzichte van de man. Dit is ook de respectievelijke volgorde. Voorbeeld: is de vrouwelijke gesprekspartner jonger dan de man, dan neemt de man het initiatief. Immers de oudere neemt het initiatief ten opzichte van de jongere.

Een zakelijk gesprek met collega’s

Heb je een verkoopgesprek met een relatie die je niet of nauwelijks kent, waarbij meerdere collega’s aanwezig zijn, dan spreek je je collega’s aan met ‘u’ en ‘meneer of mevrouw’ aan (niet met Henk of Ingrid). Deze gesprekspartner hoeft niet te weten hoe je elkaar normaal gesproken aanspreekt. Dit hou je vol, totdat je met de relatie hebt afgesproken te tutoyeren.

De klant gaat tutoyeren

Als je gesprekspartner gedurende het gesprek ‘je’ gaat zeggen, dan blijf je correct en zakelijk en blijf je ‘u’ zeggen. Jij-jouwen, zoals wij dat noemen, wordt niet door iedereen op prijs gesteld. Het doet ook afbreuk aan het vertrouwen. De uitzondering is als je gevoel duidelijk zegt dat je een opdracht binnen kunt halen door je aan te passen door ook op ‘je’ over te gaan.

Bedenk dat etiquetterichtlijnen best ter zijde geschoven mogen worden als de situatie of je gevoel iets anders in geeft. Het zijn richtlijnen, geen wetten. Heb je een situatie waarvan je niet zeker bent of je ‘je’ mag gebruiken? Laat het hieronder achter of neem contact met je op en wij adviseren je graag.

Klantgericht werken

Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Door beter te communiceren met je klanten zorg je ervoor dat klanten graag bij je terugkomen. Wij werken al meer dan 10 jaar als adviseurs en trainers in klantcontact en klantbeleving. Wij leren je de vaardigheden die ervoor zorgen dat je klantgericht met klanten omgaat.

Delen

Gerelateerde artikelen