Verkoopetiquette: Het visitekaartje

Het visitekaartje: nog steeds belangrijk

verkoopetiquette het visitekaartjeOndanks alle apps en verregaande technologische vernieuwingen, blijft het ‘ouderwetse’ visitekaartje stand houden. Het is nog steeds van papier en het wordt nog steeds onderling uitgewisseld tijdens netwerkbijeenkomsten en verkoopgesprekken. Ondanks dat het kaartje eeuwenlang bestaat, gaat nog steeds veel mis bij de uitwisseling ervan. Daarom vertellen we je graag wat de etiquettes rondom het visitekaartje zijn.

Het visitekaartje ben je zelf

Op je visitekaartje staat je naam, je functie, het logo van je bedrijf, je contactgegevens en soms een foto van jezelf. Feitelijk is je visitekaartje een representant van jezelf oftewel je visitekaartje ben je zelf. Dat betekent dat als je een visitekaartje weggeeft, je jezelf weggeeft. Hou dit in je achterhoofd als je een kaartje geeft, maar ook als je er één ontvangt.

Visitekaartje overhandigen

Waar moet je op letten als je een visitekaartje geeft? Stop je eigen kaartjes niet in je portemonnee, broekzak of een andere plek waar ze beduimeld raken.

Niemand vindt het fijn een vies of een gekreukeld visitekaartje te ontvangen. Nog beter is het om je visitekaartjes in een visitekaarthouder te bewaren. Deze bewaar je in de binnenzak van je colbert/jasje of in je schrijfmap. Het staat chique als je een mooie houder pakt en daaruit je visitekaartje pakt. Het zegt iets over jou, namelijk dat je zorgvuldig bent, zuinig, etc. Dat geeft een goede eerste indruk.

Als je je visitekaartje geeft, gooi/schuif hem dan niet over de tafel naar je gesprekspartner. Nee, overhandig je kaartje. Geef hem van hand tot hand.

Visitekaartje in ontvangst nemen

Waar moet je op letten als je een visitekaartje krijgt aangeboden. Pak het kaartje aan (en als je gesprekspartner hem wel naar je gooit/schuift, pak hem dan op). Bestudeer het kaartje. Lees het kaartje, de naam van je contactpersoon, zijn functie, zijn contactgegevens, etc. Bekijk ook de achterkant van het kaartje! Daar staat vaak interessante informatie, waarmee je misschien je verkoopgesprek kunt openen. Kortom besteed tijd aan het kaartje. Stop het bij ontvangst niet meteen weg.

Berg vervolgens het kaartje in je visitekaarthouder op, leg het voor je neer of leg het op je schrijfmap (al naar gelang de situatie). Nooit, maar dan ook nooit, stop je het visitekaartje in je portemonnee, of broekzak. Waarom niet? Omdat niemand wil dat er op hem/haar gezeten wordt of dat hij/zij dicht bij de genitaliën gestopt wordt! (remember: het kaartje ben je zelf).

Een mooie plek voor het kaartje is in de binnenzak van je colbert/jasje/borstzakje: je draagt iemand dan letterlijk op je hart.

Krijg je van meerdere personen een kaartje? Dan heb ik nog een tip. Leg de kaartjes voor je op volgorde van de personen. Dan kun je af en toe spieken naar de naam alvorens je iemand aanspreekt. Want het is best moeilijk om de namen van meerdere gesprekspartners te onthouden.

En als je terug komt op kantoor, dan kun je het kaartje inscannen en linken met LinkedIn.

Visitekaartjes in het buitenland

In Japan is het geven en ontvangen van een visitekaartje een serieuze zaak. In andere landen eveneens. Informeer van tevoren hoe men met een visitekaartje omgaat in het land van bestemming. Onthoud dat de uitwisseling van het visitekaartje een ritueel is en een eerste indruk geeft bij de ander.

Sydni Seid is etiquettecoach en zij vat het allemaal nog eens samen voor je in onderstaande video.

Wil je beter verkopen?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales. Wij leren je graag hoe je dat voor elkaar krijgt.

LEES VERDER

4 Replies to “Verkoopetiquette: Het visitekaartje”

  1. Veel mensen onderschatten het visitekaartje. Zoals je al zegt, je visitekaartje ben je zelf. Wanneer het kaartje er niet netjes en goed uitziet, krijgen ze meteen al een beeld van degene die het kaartje geeft. Andersom geldt hetzelfde, Wanneer het er goed en strak uitziet krijgen ze ook meteen een goede indruk van jou. Goed en duidelijk artikel, bedankt voor het delen. Groet Fred (mammoetmarketing)

  2. Beste Fred,

    Fijn om te lezen dat je het artikel goed en duidelijk vindt.

    Met hartelijke groet,

    René

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *