Ga naar de inhoud

Verkoopstrategie: Social Sales

    Social Sales

    Social sales

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Social Sales

    In twee eerdere artikelen hebben wij het over de zes stappen in acquisitie gehad. Eén van de technieken die we daarin besproken hebben is netwerken. Netwerken doe je op twee manieren: door middel van sociale media (online netwerken) en door face-to-face contact met mensen (zeg maar offline netwerken).
    Netwerken is een zeer effectieve manier om aan nieuwe klanten te komen. Bedenk dan wel dat er aan beide vormen voor- en nadelen zitten. Zo is netwerken niet de snelste route naar resultaat (omzet) en het kost veel tijd. Daarentegen is het een goedkope manier in vergelijking met andere technieken zoals social sales.

    Social Sales

    Een nieuwe term die in opkomst is in verkoopland is ‘Social Sales’. Het is een mengvorm van offline en online netwerken. Een aantal acquisitietechnieken wordt daarin met elkaar gemengd. Het voorbeeld van iemand die daar heel goed in geslaagd is, is Deo Boedhai van Deoprinting.

    De eigenaar van dit bedrijf is heel actief op sociale media. Hij heeft meer dan 1000 volgers op Twitter en ontvangt offerteaanvragen en orders via dit medium. Op LinkedIn heeft hij een eigen groep aangemaakt, waar actief gereageerd wordt op discussies die er gevoerd worden. Ook via LinkedIn krijgt hij offerteaanvragen en orders. De online kant van zijn sociale verkoop heeft hij prima voor elkaar. Hij hoeft hier bijna geen geld aan uit te geven.

    Offline netwerken

    Daarnaast gaat hij naar heel veel netwerkbijeenkomsten. Daar spreekt hij mensen en, heel belangrijk bij netwerken, verbindt mensen met elkaar. Doordat hij mensen persoonlijk spreekt en ziet, leren de mensen hem kennen. Dat schept vertrouwen.

    En vertrouwen is de basis van zaken doen. In de gesprekken verwijst hij mensen naar zijn Twitter en LinkedIn profielen en vraagt hij of ze hem willen volgen. Zo brengt hij de online en offline instrumenten met elkaar in verbinding. Tevens staat hij op beurzen, bezoekt hij beurzen en organiseert hij zijn eigen netwerkevents. Hij hoeft hier bijna geen geld aan uit te geven.

    De kracht van social sales

    De kracht van netwerken zit ‘m niet in de mensen die je kent, maar in de mensen die jouw relaties kennen.

    Feitelijk wil je dat de mensen in jouw netwerk, jou gaan promoten bij de mensen die zij kennen. Je zorgt ervoor dat je allemaal ambassadeurs maakt van jouw bekenden. Daarmee krijg je een enorm groot verkoopteam dat je helemaal niets kost! Dat is de kracht van social sales.

    Deo heeft dit principe heel goed begrepen en past dit succesvol toe in de praktijk. Er zit echter ook een schaduwkant aan het verhaal. Ik noemde al dat de resultaten langzaam komen. Daarnaast kost het enorm veel tijd; je kunt er 24 uur per dag mee bezig zijn (en dat is Deo ook). En het kan zich tegen je keren. Doe je een keer iets goed fout, dan is het netwerk daar razendsnel van op de hoogte. Maar heb je geduld, ben je een mensenmens en heb je een product of dienst dat zich leent om via netwerken verkocht te worden, dan is op deze manier van verkopen een krachtige optie.

    Je elevator pitch op een hoger niveau

    In dit boek lees je alles over de elevator pitch en hoe je die op verschillende manieren vorm kunt geven. Handig bij het netwerken, een salesgesprek of sollicitatie. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over netwerken: