De vorige keer hebben wij de eerste 4 stappen van het acquisitieplan behandeld en de directe manier van acquisitie. Daarin bespraken we de manieren hoe je op een directe manier in contact komt met prospects.
In het tweede en laatste deel over het maken van een acquisitieplan behandelen wij de indirecte methode van acquisitie en de laatste twee van de zes stappen.
Indirecte methode
Een advertentie: dit is de bekendste manier van acquisitie. Of dit effectief is, hangt sterk af van je product/dienst. Informeer of mensen om je heen op basis van een advertentie bij jou zouden kopen. Je kunt adverteren in een krant of tijdschrift, maar ook op internet, via bijvoorbeeld Google Ads. Adverteren is vaak kostbaar. Stel jezelf van tevoren de vraag of het rendement oplevert.
Een artikel in een (vak)blad: beter is het om een artikel in een blad te krijgen. Vaak sta je dan op de rechterpagina (dit is de pagina die het meest opvalt) en een artikel komt betrouwbaarder over dan een advertentie. Heb je geen nieuws te melden, dan kan een interview een manier zijn om een artikel in een blad te krijgen.
Een nieuwsbrief: je kunt ook je eigen ‘blad’ maken – een nieuwsbrief. Tegenwoordig hoeft dat niet veel geld te kosten. Het kost echter wel tijd. Maak je een elektronische nieuwsbrief, let dan wel op de spamwetgeving. Als alternatief kun je ook een blog schrijven/vlog opnemen, zodat mensen je gaan volgen en je daarmee autoriteit opbouwt.
Geef een presentatie: je kunt jezelf ook als spreker aanbieden voor workshops, lezingen en seminars. Vaak zijn organisatoren op zoek naar interessante sprekers. Zorg ervoor dat je bekend raakt als de expert op jouw vakgebied.
Free publicity: dit organiseer je zelf door een persbericht te versturen. Het is een gratis vorm van acquisitie. Zet dit middel niet te vaak in, want je moet echt iets nieuws te melden hebben.
Internet: zorg dat je te vinden bent op internet. Schrijf je bedrijf bij zoveel mogelijk websites in: gouden gids, bedrijvengids, etc. Dit verhoogt je organische vindbaarheid in Google en Bing. Zorg daarnaast voor Googlevriendelijke teksten.
Sociale media: hoe gemakkelijker potentiële klanten je vinden op internet, des te groter de kans dat prospects jouw bedrijf vinden. Sociale media (social sales) helpen daarbij. Maak een eigen Twitter, Instagram, Facebook of LinkedInaccount aan en publiceer regelmatig berichtjes over je vakgebied. Nodig mensen uit om je te volgen op Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram. Of ga zelf zoveel mogelijk mensen volgen.
Stap 5. Welke methode kies je?
Om te bepalen welke methode je gaat gebruiken stel je jezelf de volgende vragen.
- Welke methode gebruik je als je kijkt naar de beschikbare tijd?
- En welke als je kijkt naar budget?
- Wat is de effectiviteit van de gekozen methode?
- Welke methode ligt jou het beste?
- En als je meerdere kanalen kiest, hoe ga je jouw tijd en budget daarover verdelen?
Stap 6. Hoe realiseer je de gekozen methode?
Als je al de voorgaande stappen hebt gezet, maak je je acquisitieplan concreet. Dus hoeveel budget besteed je exact aan welke methode. Wanneer begin je (noem een startdatum en evt. een einddatum)? Hoeveel nieuwe contacten wil je realiseren? Wat moet het scoringspercentage zijn? Wanneer is het geslaagd en wanneer niet? Wanneer evalueer je je plan?
Als je deze 6 stappen zorgvuldig voorbereid, zul je merken dat het acquireren gemakkelijker gaat. Succes!
Telefonische acquisitie is een vak
Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder
Van koud bellen naar een warm bad
Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.