Verkooptest B-to-B

Verkooptest

verkooptestWilt u weten hoe goed u bent in verkopen? Of wilt u weten hoe goed uw medewerkers zijn in verkopen? Hieronder vindt u een gratis, korte test voor verkopers die goederen of diensten verkopen aan andere bedrijven. Met deze verkooptest bepaalt u hoe goed u bent in verkopen. U vult de test in en u ontvangt direct de uitslag.

De verkooptest

De pittige verkooptest bestaat uit 15 multiplechoicevragen. U kunt in totaal 15 punten scoren. Vanaf 10 punten hebt u een voldoende. Doordat u uw e-mailadres invult geeft u uitdrukkelijk toestemming om twee e-mails te ontvangen: de uitslag van de test en later een tip. Succes!


Geef uw e-mailadres in:

U voert een telefoongesprek met een prospect. Deze laat merken dat hij geen belangstelling heeft voor uw product. Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

Waar draait het om in de verkoop? (1 pt)

 
 
 

Als een klant een bezwaar opwerpt, gaat u er als volgt mee om: (1 pt)

 
 
 

U hebt een face-to-face verkoopgesprek met een medewerker van een bedrijf. Alle vragen van de klant komen aan bod en de medewerker lijkt overtuigd. Op het eind van het gesprek komt zijn leidinggevende erbij. U geeft hem een hand en u stelt zich voor. Wat doet u daarna? (1 pt)

 
 
 

U hebt de afgelopen dagen een lijst opgesteld met prospects die u deze ochtend gaat bellen. Nadat u de contactpersoon goedemorgen gewenst hebt en u zich voorgesteld hebt, wat gaat u vervolgens doen in het telefonische acquisitiegesprek? (1 pt)

 
 
 

U brengt een bezoek aan een prospect. Aan het einde van het gesprek vraagt hij of jullie korting geven voor grote partijen. Is deze klant bereid iets bij u te kopen? (1 pt)

 
 

In het gesprek met de klant gaat het op een gegeven moment over de prijs. De klant zegt: “U bent te duur.” Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

Aan het einde van het gesprek met een klant hebt u zojuist een prijs afgesproken. Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

U had een interessant gesprek bij een klant waarmee u al lang een relatie hebt. Hij vraagt u een offerte te maken. Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

U bent op gesprek bij een grote klant en hebt een gesprek met de directeur. Deze kijkt voortdurend op zijn horloge. Hoe gaat u hiermee om? (1 pt)

 
 
 

U belt een prospect op. U wenst hem goedemorgen, u stelt zich keurig voor en u vraagt of het schikt. De klant reageert met: “U krijgt van mij 5 minuten om uw verhaal te doen.” Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

De klant brengt tijdens het gesprek een product / dienst van een concurrent ter sprake. Hij vraagt waarom hij voor uw bedrijf zou moeten kiezen. (1 pt)

 
 
 

U hebt een aangenaam gesprek met een klant. Het gaat om een grote order. De klant heeft de bevoegdheden om een beslissing te nemen. Toch wil de klant maar geen besluit nemen. Wat doet u? (1 pt)

 
 
 

U zit in een competitieve markt met veel aanbieders en overcapaciteit. Hoe zorgt u ervoor dat u toch uw opdrachten binnenhaalt? (1 pt)

 
 
 

Een klant heeft een, in uw ogen, onterechte klacht over een geleverd product / dienst. Hoe gaat u daarmee om? (1 pt)

 
 
 

Vraag 1 van 15