Ga naar de inhoud

Apps voor verkopers

    Apps voor verkopers

    Apps voor verkopers

    Gemiddelde leestijd: 5 minuten

    Apps voor verkopers

    Het gebruik van mobiele telefoons en tablets is inmiddels gemeengoed geworden. De hoeveelheid apps, voor mobiele telefoons en tablets is enorm. De bedoeling van deze apps is dat ze je werk makkelijker maken.
    Vooral als commerciële man of vrouw kun je handig gebruik maken van de vele apps die er zijn. Welke apps zijn handig voor verkopers in hun dagelijkse werkzaamheden? Wij noemen een aantal apps die je werk makkelijker maken.

    Synchroniseren

    Het toverwoord voor makkelijk werken is synchroniseren. Dat betekent dat je data – of dat nu e-mails of notities zijn – op verschillende apparaten direct leesbaar is. Dit betekent dat als je een wijziging aanbrengt, dit meteen verwerkt wordt en op alle apparaten meteen zichtbaar is. Als je je e-mail via Google laat lopen (Gmail) of via Microsoft Exchange, dan is je mail meteen gesynchroniseerd op het moment dat je iets ontvangt, verstuurt, archiveert, etc.

    Maar Google leest stiekem al je mailtjes mee. Dus is het veiliger werkzaken te synchroniseren via je eigen omgeving. Dan biedt bijvoorbeeld Hostnet met App Suite een veilige oplossing.

    Mail

    Als verkoper kun je tegenwoordig niet meer zonder je e-mail. Een e-mailapp is daarom onontbeerlijk. Er zijn legio mailapps. Denk daarbij aan Gmail en Outlook. Maar je kunt ook een e-mailapp gebruiken als FairEmail. De app is in eerste instantie wat lastig in te stellen, maar als je doorhebt hoe het werkt, werkt de app heel eenvoudig. Het voordeel van K9 is dat het open source is en ze weinig machtigingen (om allerlei gegevens op je telefoon in te zien) vragen.

    Agenda

    Een tweede app die je absoluut nodig hebt is een agenda. Een agenda gebruik je om bezoeken of vergaderingen in te plannen. Voor je agenda geldt hetzelfde als voor je e-mail. Het is prettig als dit meteen overal synchroniseert.

    Daarin biedt Google uitkomst met Google agenda, maar ook Microsoft Exchange heeft mogelijkheden daarvoor. Het nadeel van Google agenda is dat Google precies weet wanneer, waar en met wie je een afspraak hebt.

    Wil je dat vermijden, denk dan eens aan aCalendar. Dit programma is niet van Google. Als je vervolgens je agenda met bijvoorbeeld App Suite van Hostnet koppelt, dan heeft Google helemaal geen inzicht meer in je agenda.

    Bezoekrapport

    Ben je verkoper in de buitendienst. Dan schrijf je regelmatig bezoekrapporten. Dat is een vervelend karweitje. Het kost veel tijd en je manager kijkt er toch nooit naar. Daar is een handige oplossing voor. In één minuut maak je een bezoekrapport. Hoe? Daarvoor gebruik je de app Salesprof. Via een paar simpele vragen maak je een bezoekrapport, waar jij en je sales manager heel eenvoudig kwantificeerbare data uit kunnen halen.

    Taken

    Werk je volgens de Getting Things Done-methode, dan is het handig om je taken/acties te synchroniseren met je smartphone. Dat kan op verschillende manieren. Remember The Milk is naar onze mening de beste app om taken aan te maken en af te wikkelen.

    Werk je met het mailprogramma Thunderbird, dan is BirdieSync een mooie oplossing (ook voor je agenda en je contactpersonen). Werk je met Outlook, dan is MS Exchange een prima manier om je taken te synchroniseren.

    Notities

    Af en toe is het handig notities te maken. De beste app daarvoor is Evernote. Je slaat hierin heel gemakkelijk gesproken tekst, foto’s en geschreven tekst op.

    Omdat Evernote ook gesproken tekst opslaat, heb je geen dictafoon meer nodig. Je spreekt je memo in op Evernote en deze werk je later uit. Of als je een kilometeradministratie voert voor de bijtelling, dan maak je elke keer dat je ergens aankomt een foto van je kilometerteller. Deze verwerk je vervolgens op kantoor in je boekhouding. Evernote benader je namelijk ook via een browser. En tot slot heeft Google ook een app (Keep) waarin je notities maakt en op meerdere apparaten kunt delen.

    Nog een handige functie van Evernote is het scannen van je visitekaartje. Deze zet je meteen in LinkedIn, dankzij hun handige koppeling.

    Navigatie

    Als je veel onderweg bent, is het handig je smartphone als navigatie te gebruiken. Vooral Google Maps is erg goed. Wil je liever iets anders dan Google, probeer dan eens Here. Je ziet hoe lang de reis nog duurt, waar de files staan en hoe je omrijdt in geval van een wegblokkade.

    Als je gebruik maakt van een gesynchroniseerde agenda, dan is het handig meteen het bezoekadres in te vullen. In de agenda op je smartphone hoef je alleen maar op het adres te drukken en je navigatiesoftware start automatisch.

    Gebruik je Google Maps als navigatie, dan heeft deze een andere handige functie. Je spreekt het adres in waar je naartoe wilt. Daarvoor druk je op de microfoon, spreekt het adres in en Google navigeert je erheen.

    Telefoonopnamesoftware

    Onderweg komt het wel eens voor dat je een telefoontje krijgt, waarin belangrijke zaken besproken worden. Als je het gesprek automatisch opneemt, kun je het later nog eens terugluisteren. Let op dat je dit soort opnames alleen voor privégebruik mag gebruiken. Je mag opgenomen gesprekken bijvoorbeeld niet publiceren.

    Stel dat iemand telefoonnummers noemt of een adres doorgeeft, dan luister je dat op kantoor nog eens terug. Er zijn verschillende apps hiervoor beschikbaar. Onze ervaring is dat Callrecorder ACR (Android) erg goed werkt.

    Back-up

    Als je wel eens een keer je data bent verloren, dan weet je wat het belang is van een goede back-up. Tegenwoordig sla je je gegevens op in de cloud.

    Dat kan via Dropbox, maar het nadeel ervan is dat Dropbox inzicht in je gegevens heeft. Een veiligere manier is via SpiderOak. Zij hebben geen inzicht in je gegevens en al je gegevens zijn versleuteld. Dat heeft ook een nadeel. Raak je je hoofdwachtwoord kwijt, dan ben je al je data kwijt.

    Presentatie

    Als je wel eens een PowerPointpresentatie geeft voor een wat groter publiek, dan kun je je telefoon als afstandsbediening gebruiken. Dit is erg prettig, omdat je heel gemakkelijk vooruit kunt springen in presentaties, dingen kunt aanwijzen, je notities bij de slides kunt lezen, etc. Gebruik je PowerPoint, dan heb je de app PowerPoint Remote. En als je LibreOffice gebruikt, dan gebruik je LibreOffice Impress Remote.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: