Training offertes opvolgen

Na de training offertes opvolgen haalt u meer resultaat uit uw offertes

Brengt u regelmatig offertes uit en wilt u deze succesvol opvolgen? Wilt u op een succesvolle manier uw offertes opvolgen? Vindt u het lastig om offertes na te bellen? In de training offertes opvolgen leert u hoe u offertes succesvol opvolgt.

Offertes opvolgen is belangrijk voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Maar om elke keer te vragen “Heeft u de offerte ontvangen?” en “Wat vond u ervan? “, gaat u geen opdrachten opleveren. Hoe u op een betere manier offertes nabelt, leert u in de praktische training offertes opvolgen.

Wat levert de training u op?

Na de training offertes opvolgen haalt u meer resultaat uit uw offertes.

Wat komt er aan bod in de training?

In het programma van de training besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:

  • Het offertetraject;
  • Voorbereiding op het nabellen van offertes;
  • Commerciële gespreksvaardigheden;
  • Onderhandelingsstrategieën, -tactieken, en -vaardigheden;
  • Het sluiten van de deal;
  • Oefenen van gesprekken;
  • Handige tips.

Hoe wordt de training gegeven?

Onze manier van trainen is gebaseerd op modern breinonderzoek en de betekenis daarvan voor effectief leren. Dit heet breinvriendelijk trainen. Dat betekent geen saaie Powerpoints, maar wel actieve en praktijkgerichte oefeningen die wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Het resultaat hiervan is dat u makkelijker leert en onze trainingen gegarandeerd veel meer leerrendement opleveren.

Hoe volgt u de training?

De training offertes opvolgen duurt 1 dag. U volgt de training individueel of incompany binnen uw organisatie.
Wat voor u de beste methode is, hangt van uw situatie af. Neem contact met ons op en we helpen u graag verder.
Laat hieronder uw gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Wij hebben trainingen verzorgd voor onder andere:

Stemgebruik aan de telefoon

Stemgebruik aan de telefoon: hier moet je op letten

Stemgebruik aan de telefoonAan de telefoon heb je alleen de woorden die je gebruikt en je stem om met de ander te communiceren. Het visuele gedeelte, zoals mimiek en lichaamstaal ontbreekt. Daardoor is telefoneren in sommige gevallen moeilijker dan face-to-face contact. Daarom is het belangrijk om je stem zo goed mogelijk in te zetten, zodat je boodschap overkomt zoals jij het bedoelt hebt. Lees hier wat je allemaal met je stem kunt doen en welk effect dat heeft.

Drie elementen

Je hebt drie elementen waarmee je met je stem kunt variëren:

  • Toonhoogte
  • Tempo
  • Volume

Door bewust deze afzonderlijke elementen in te zetten zorg je ervoor dat je boodschap beter overkomt. Het belangrijkste daarin is dat je varieert met deze drie elementen.

Toonhoogte

Je stem kun je laten variëren in toonhoogte: van hoog naar laag en andersom. Een hoge stem wordt vaak aardiger gevonden. Kinderen hebben vaak een hoge stem. Dat is niet voor niets. Door hun hoge stem, worden ze aardiger gevonden en voelen we ons als volwassenen verantwoordelijk voor hen.
Een voorbeeld van een hoge stem is die van Hanna Verboom.

Wil je juist serieuzer genomen worden, meer gezag uitstralen, dan gebruik je een lage stem. Gebruik je alleen een hoge of alleen een lage stem, dan is dat saai.
Daarom is het belangrijk om te variëren. Dat doet Henk Blok (nieuwslezer bij 538), die van nature een lage stem heeft, heel goed.

Tempo

Als het om spreeksnelheid (tempo) gaat, heb je een laag tempo en een hoog tempo van spreken. Hoe hoger het tempo van spreken, des te gehaaster het overkomt. Terwijl een laag spreektempo ervoor zorgt dat het beter verstaanbaar is.
Een voorbeeld van een hoge spreeksnelheid is Dolf Jansen.

Maar tempo drukt ook autoriteit uit. Hoe lager het tempo, des te meer tijd je van de luisteraar in beslag neemt. Je hebt de autoriteit om die ruimte in te nemen. Kijk maar naar onderstaand filmpje van voormalig minister van Justitie Opstelten. Let ook op de toonhoogte van Opstelten.

Net als bij toonhoogte is het belangrijk om te variëren in spreektempo. De ene keer wat sneller, de andere keer wat langzamer. Of misschien wel even een pauze.

Volume

Naast toonhoogte en tempo kun je ook variëren met het volume van je stem. Van zacht naar hard en andersom. Door zacht te praten, trek je mensen naar je toe. Ze moeten naar je toekomen om je te kunnen verstaan. Terwijl als je hard praat, het mensen van je afstoot. Bij agressieve mensen, die vaak hard praten, sta je liever niet te dicht in de buurt.

Variëren

Uiteindelijk gaat het erom dat je varieert met toonhoogte, tempo en volume. Door dat te doen, betrek je iemand beter bij het onderwerp en dus bij je telefoongesprek. Iemand die dat heel goed doet, is Erwin Kroll. Luister maar eens hoe hij varieert in toonhoogte, tempo en volume.

Als jij ervoor zorgt dat je bewust je stem inzet aan de telefoon, win je aan overtuigingskracht. Gesprekken worden daardoor makkelijker.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

In de gratis e-learningstraining klantgericht telefoneren leer je wat klantgerichtheid is en wat daarvoor nodig is aan de telefoon. Wat de grootste ergernissen zijn en wat niet. Wat de beller van je verwacht, de telefoonetiquettes en lastig gedrag aan de telefoon.

Schrijf je meteen in!

INSCHRIJVEN

Is dit klantgericht?

Uw probleem, ons een zorg

Wil je als organisatie klantgerichter zijn?

Voorkom dat ontevreden klanten weglopen. Door klantgericht personeel zorg je ervoor dat klanten graag zaken met je blijven doen. Wij werken al meer dan 10 jaar als adviseurs en trainers in klantgerichtheid en wij kunnen je daarbij helpen.
Laat hieronder je gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Inkooptechniek: inkopers zijn betere onderhandelaars

Waarom inkopers beter zijn in onderhandelen

Inkopers zijn betere onderhandelaarsInkopers krijgen ook training. Sterker nog, ze krijgen verkooptraining om zo te zien wat verkopers leren. Daarmee weten ze exact hoe ze het verkoopproces kunnen verstoren en de beste deal eruit kunnen halen. Daarom is het van belang om als verkoper op de hoogte te zijn van de inkooptechnieken. In een aantal artikelen leg ik uit welke inkooptechnieken er zijn en hoe je er als verkoper mee omgaat. De vorige keer ging het over de techniek in omgekeerde volgorde onderhandelen. Deze keer gaat het over het feit dat inkopers betere onderhandelaars zijn.

Inkopers onderhandelen dagelijks

Voor inkopers is onderhandelen een dagelijks terugkerend onderdeel van hun werkzaamheden. Ze zijn gedurende het inkoopproces al bezig met het einde ervan, namelijk de onderhandeling. Ze gebruiken alle informatie die voor en tijdens het inkoopproces op tafel komt daarvoor. Ze informeren zich met een vooropgezet doel. Tijdens de onderhandeling gebruiken ze allerlei trucs, die ze tijdens hun opleiding hebben geleerd. Professionele inkopers kopen dagelijks in. Dus kennen ze de slagen van de zweep.

Wat kan je als verkoper hiertegen doen?

Verkopers onderhandelen niet dagelijks. Verkopers denken ook dat onderhandelen betekent dat je iets aan de prijs moet doen. Als je bedenkt dat inkopers dagelijks onderhandelen en verkopers niet verder komen dan over de prijs te praten, dan weet je bij voorbaat wie er gaat winnen.

Daarom is het belangrijk verkopers onderhandelingsvaardigheden bij te brengen. Dat ze regelmatig oefenen in onderhandelen (bijvoorbeeld tijdens de verkoopvergadering). Inkopers hebben meer respect voor verkopers die weten hoe ze moeten onderhandelen, dan voor verkopers die dat niet weten. Zij vinden het prachtig als ze het spel kunnen spelen met een volwaardige 'tegenstander'.

Wil je beter weerstand bieden tegen slimme inkopers?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij kunnen je daarbij helpen. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales.
Laat hieronder je gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Verkooptechniek: het adviesgesprek

Zo voer je een goed adviesgesprek

AdviesgesprekAdviseren hoort bij het werk van een medewerker verkoop buitendienst, binnendienst en medewerker klantcontact. Wil je dat goed doen, dan voer je je adviesgesprek in vier stappen:

  • de voorbereiding,
  • de inleiding,
  • de presentatie,
  • de afronding.

Stap 1. De voorbereiding

Zoals alles in verkoop, is de voorbereiding op je adviesgesprek heel erg belangrijk. Verdiep je van tevoren in de vraag of het probleem van je gesprekspartner.
Dat doe je door eerst de vraag of het probleem voor jezelf te verwoorden. Vervolgens stel je daar voor jezelf zoveel mogelijk vragen bij. Vervolgens schrijf je vanuit je eigen achtergrond zoveel mogelijk adviezen op. Soms blijkt dat de informatie ontbreekt om een advies te kunnen geven. In dat geval noteer je de vragen die je in ieder geval beantwoord wilt hebben.

Stap 2. De inleiding

Na de voorbereiding volgt het gesprek. Aan het begin van het gesprek, tijdens de inleiding, stel je zogenaamde situatievragen. Dit stelt je in staat te bepalen welk advies je gaat geven.
In deze fase luister je actief, stel je vragen, vat je regelmatig samen en vraag je door bij pointers. Je maakt aantekeningen en zorgt ervoor dat je het vertrouwen van de gesprekspartner wint. Zorg er ook voor dat je geen valse verwachtingen wekt. Als iets niet kan, meld dat dan en ga op zoek naar een alternatief. Kortom je stemt met elkaar af wat je van elkaar verwacht.

Stap 3. De presentatie

Op een gegeven moment in het gesprek ga je over tot het geven van advies. Om dat te kunnen doen, kijk je samen met de klant naar de verschillende opties die zich voordoen. Wat zijn de mogelijke oplossingen of antwoorden. Wat zijn daar de voor- en nadelen en consequenties van. Het jouw taak om dit helder te structureren en te begeleiden. Zet ze bijv. door middel van een mindmap op papier. De verschillende opties zet je naast elkaar, waarbij de eerste optie altijd 'niets doen' is.

Vervolgens begeleid je de klant naar een keuze voor één van de opties of een combinatie ervan. Dat doe je door goede vragen te stellen, samen te vatten en controlevragen te stellen. Tot slot neem je door wie waarvoor verantwoordelijk is en wat je verder onderling afspreekt.

Stap 4. De afronding

Zorg ervoor dat het einde van het gesprek tijdig in zicht komt, zodat je de adviesvrager er niet mee overvalt. Bespreek of er nog een volgende afspraak nodig is. Vat het gesprek kort samen, of laat het door je gesprekspartner samenvatten. Zo nodig herhaal je de conclusies en het advies.

Wil je met adviseren aan de slag gaan?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij kunnen je daarbij helpen. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales.
Laat hieronder je gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Telefoon opnemen in het Duits

Hoe doe je dat: de telefoon opnemen in het Duits?

Telefoon opnemen in het Duits
Je telefoon gaat over. Je ziet op je display dat het een buitenlands telefoonnummer is. Het begint met 0049 of +49. Dat is het kengetal van Duitsland. Ai, Duits, dat is niet je moedertaal en het was ook niet je beste vak op school. Hoe ga je nu de telefoon opnemen in het Duits?

Opnemen van de telefoon

Je begint het gesprek altijd met een begroeting. In het Duits is dat 'Guten Morgen' (goedemorgen), 'Guten Nachmittag' (goedemiddag), 'Guten Abend' (goedenavond). Daarna zeg je de naam van je organisatie en vervolgens zeg je je eigennaam. Het wordt dan:

Guten Morgen/… Nachmittag/… Abend, <naam organisatie>, mein Name ist <eigennaam>.

Naam niet goed verstaan?

Een andere taal is altijd lastig. Het kan dus gebeuren dat je de naam van de beller niet goed verstaan hebt. Op de volgende manier vraag je nogmaals om de naam:

Wie ist Ihr Name bitte?

Vragen waarover het gaat

Neem je de telefoon op als telefonist(e)/receptionist(e), dan wil je graag weten waarover het gaat, voordat je iemand doorverbindt. Dat doe je met de volgende zin:

Worum handelt es sich?

Doorverbinden van het telefoongesprek

Stel dat je niet degene bent die de beller wilt spreken. Dan verbind je de beller door naar een ander. Dat doe je dat met de volgende zin:

Einen Moment, bitte. Ich verbinde Sie mit Herrn / Frau … <achternaam van degene met wie je gaat doorverbinden>.

In de wacht zetten

Wil je iets uitzoeken en wil je niet dat de beller alles kan horen? Dan zet je de beller in de wacht. Dat doe je als volgt:

Bleiben Sie bitte am Apparat. Einen Moment, bitte.

De lijn terugnemen

Neem je een lijn terug uit de wacht of neem je een lijn terug nadat je iemand hebt proberen door te verbinden? Dan bedank je de beller altijd voor het wachten:

Herr / Frau … ? Danke fürs warten.

Niet aanwezig

Als je wilt aangeven dat de persoon niet aanwezig is, dan meld je dat als volgt:

Tut mir Leid, Herr / Frau <achternaam collega> ist leider nicht da.

Bericht aannemen

Het hoort bij klantgericht telefoneren dat je daarna vraagt of je een bericht aan mag nemen. Dat doe je als volgt:

Möchten Sie ihm / ihr eine Nachricht hinterlassen?

Beëindigen van het gesprek

Om het gesprek vriendelijk te besluiten, zeg je het volgende:

Vielen Dank für Ihren Anruf. Auf Wiederhören!

Je hebt gezien hoe je in het Duits verschillende zinnen zegt aan de telefoon. Hiermee kun je aardig uit de voeten. Volg je één van onze telefoontrainingen, dan leer je ook hoe je andere belangrijke zinnen in het Duits aan de telefoon zegt.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

In de gratis e-learningstraining klantgericht telefoneren leer je wat klantgerichtheid is en wat daarvoor nodig is aan de telefoon. Wat de grootste ergernissen zijn en wat niet. Wat de beller van je verwacht, de telefoonetiquettes en lastig gedrag aan de telefoon.

Schrijf je meteen in!

INSCHRIJVEN

Training onderhandelen

Na de training onderhandelen onderhandelt u steviger zonder de relatie uit het oog te verliezen

Training onderhandelenIs uw gesprekspartner gehaaider tijdens onderhandelingen dan u?
Wilt u steviger in uw schoenen staan tijdens onderhandelingen?
Wilt u opkomen voor uw belangen zonder de relatie te beschadigen?
In de training onderhandelen leert u hiermee om te gaan.

Succesvol onderhandelen begint bij kennis over onderhandelen. Daarnaast draait het erom dat u creatief en met zelfvertrouwen omgaat met de belangen van de ander en die van uzelf. Tot slot gaat het erom dat u uw onderhandelingsvaardigheden op de juiste manier inzet. Hoe u dat doet, leert u in de praktische training onderhandelen.

Wat levert de training u op?

Na de training onderhandelen onderhandelt u steviger zonder de relatie uit het oog te verliezen.

Wat komt er aan bod in de training?

In het programma van de training besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:

  • De psychologie achter onderhandelen;
  • Inzicht in het onderhandelingsproces;
  • Onderhandelingsstijlen;
  • Voorbereidingen op het onderhandelingsproces;
  • Onderhandelingsstrategieën, -tactieken, en -vaardigheden;
  • Omgaan met 'dirty tricks' van de ander;
  • Do's en don'ts tijdens onderhandelingen;
  • Het sluiten van de deal;
  • Oefenen van onderhandelingsgesprekken;
  • Handige tips.

Hoe wordt de training gegeven?

Onze manier van trainen is gebaseerd op modern breinonderzoek en de betekenis daarvan voor effectief leren. Dit heet breinvriendelijk trainen. Dat betekent geen saaie Powerpoints, maar wel actieve en praktijkgerichte oefeningen die wetenschappelijk bewezen effectief zijn. Het resultaat hiervan is dat u makkelijker leert en onze trainingen gegarandeerd veel meer leerrendement opleveren.

Hoe volgt u de training?

De training onderhandelen duurt twee dagen. U volgt de training individueel of incompany binnen uw organisatie.
Wat voor u de beste methode is, hangt van uw situatie af. Neem contact met ons op en we helpen u graag verder.
Laat hieronder uw gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Wij hebben trainingen verzorgd voor onder andere:

Inkooptechniek: in omgekeerde volgorde onderhandelen

Inkooptechniek: Onderhandelen in omgekeerde volgorde

Onderhandelen in omgekeerde volgordeInkopers krijgen ook training. Sterker nog, ze krijgen verkooptraining om zo te zien wat verkopers leren. Daarmee weten ze exact hoe ze het verkoopproces kunnen verstoren en de beste deal eruit kunnen halen. Daarom is het van belang om als verkoper op de hoogte te zijn van de inkooptechnieken. In een aantal artikelen leg ik uit welke inkooptechnieken er zijn en hoe je er als verkoper mee omgaat. De vorige keer ging het over de techniek één inkoper toewijzen aan een leverancier. Deze keer gaat het over onderhandelen in omgekeerde volgorde.

Onderhandelen in omgekeerde volgorde

Als je met een professioneel inkoopteam te maken hebt, vindt er aan het einde van het inkoopproces de onderhandeling plaats. Het inkoopteam heeft op dat moment een lijst gemaakt. Daarop staat welke leverancier de meeste en welke de minste voorkeur geniet. Vervolgens gaan ze onderhandelen.

Ze beginnen dan met de leverancier die de minste voorkeur heeft. Daarmee onderhandelen ze net zo lang, totdat ze de beste condities hebben.

Vervolgens gaan ze naar de één na laatste leverancier. Die confronteren ze met de bedongen voorwaarden in de hoop dat deze leverancier concessies doet. En zo werken ze de hele lijst af van onder naar boven af, zodat ze de beste deal krijgen bij de beste leverancier.

Wat kan je als verkoper hiertegen doen?

Als het om onderhandelen gaat, zijn inkopers superieur aan verkopers. Simpelweg omdat inkopers vrijwel dagelijks onderhandelen en verkopers niet. Daarom is het belangrijk om als verkoper een training onderhandelen te volgen (die kunnen wij uiteraard verzorgen).

Daar leer je niet bang te zijn om weg te lopen als dat nodig is. Daar leer je van tevoren het beste alternatief zonder overeenkomst (BAZO) te bepalen. En je leert om bij een concessie (bijvoorbeeld bij een prijsonderhandeling) altijd iets terug te vragen.

Wil je beter weerstand bieden tegen slimme inkopers?

Voorkom dat je omzet misloopt. Door je verkoopvaardigheden te perfectioneren groeit de omzet en winst van jouw organisatie. Wij kunnen je daarbij helpen. Wij trainen en adviseren al meer dan 10 jaar medewerkers en organisaties op het gebied van sales.
Laat hieronder je gegevens achter of bel ons op 0180 328 500.

Telefoon opnemen in het Frans

Zo doe je dat: de telefoon opnemen in het Frans

Telefoon opnemen in het FransJe weet hoe je de telefoon in het Nederlands opneemt. Maar werk je bij een bedrijf met internationale contacten, hoe werkt het dan? Gaat je telefoon over en je ziet dan op je display 0033 of +33 staan. Dat is het kengetal van Frankrijk. Verder dan ‘bonjour’ gaat je Franse taalkennis niet. Het zou toch leuk zijn als je die Franse klant of leverancier in het Frans kan helpen aan de telefoon? De telefoon opnemen in het Frans, hieronder vertel ik je hoe je dat doet.

Opnemen van de telefoon

Ik Frankrijk neemt de telefonist(e) heel anders de telefoon op in vergelijking met Nederland. Maar je werkt bij een Nederlandse organisatie, dus neem je de telefoon op de Nederlands manier op.

Dat betekent dat je het gesprek altijd begint met een begroeting. In het Frans is dat ‘Bonjour’. Dit zeg je de hele dag door of het nu ochtend of middag is. Daarna zeg je de naam van je organisatie en vervolgens zeg je je eigennaam. Het wordt dan:

Bonjour, <naam organisatie>, c’est <eigennaam> à l’appareil.

Naam niet goed verstaan?

Een andere taal is altijd lastig. Het Frans ligt ver van de Nederlandse taal af. Daarom is het heel normaal dat je de naam van de beller niet altijd goed verstaat. Op de volgende manier vraag je nogmaals om de naam:

Pourriez-vous répéter votre nom, s’il vous plaît?

Doorverbinden van het telefoongesprek

Stel dat je niet degene bent die de beller wilt spreken. Dan verbind je de beller door naar een ander. Dat doe je dat met de volgende zin:

Un moment s’il vous plaît, je vous passe monsieur/madame … <achternaam van degene met wie je gaat doorverbinden>.

In de wacht zetten

Wil je iets uitzoeken en wil je niet dat de beller alles kan horen? Dan zet je de beller in de wacht. Dat doe je als volgt:

Je vais le vérifier. Rester sur la ligne, s’il vous plaît.

De lijn terugnemen

Neem je een lijn terug uit de wacht of neem je een lijn terug nadat je iemand hebt proberen door te verbinden en dat lukte niet? Dan bedank je de beller altijd voor het wachten:

Monsieur/Madame … ? Merci d’attendre.

Niet aanwezig

Als je wilt aangeven dat de persoon niet aanwezig is, dan meld je dat als volgt:

Je suis désolé(e), mais monsieur/madame <achternaam collega> n’est pas là.

Bericht aannemen

Het hoort bij klantgericht telefoneren dat je daarna vraagt of je een bericht aan mag nemen. Dat doe je als volgt:

Puis-je prendre un message?

Als je geen Frans spreekt, is het aannemen van een bericht lastig. Dan kun je beter vertellen dat de contactpersoon gaat terugbellen.

Je vais lui demandé(e) de vous rappeler.

Beëindigen van het gesprek

Om het gesprek vriendelijk te besluiten, zeg je het volgende:

Merci d’avoir appeler. Bonne journée!

Je hebt gezien hoe je in het Frans verschillende zinnen zegt aan de telefoon. Hier lees je hoe je in het Engels de telefoon opneemt. Volg je één van onze telefoontrainingen, dan leer je ook hoe je de juiste vragen stelt en hoe je met lastig gedrag van bellers omgaat.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

In de gratis e-learningstraining klantgericht telefoneren leer je wat klantgerichtheid is en wat daarvoor nodig is aan de telefoon. Wat de grootste ergernissen zijn en wat niet. Wat de beller van je verwacht, de telefoonetiquettes en lastig gedrag aan de telefoon.

Schrijf je meteen in!

INSCHRIJVEN

Telefoon opnemen in het Engels

Hoe doe je dat: de telefoon opnemen in het Engels?

telefoon opnemen in het engelsDe telefoon gaat. Je ziet op je display dat het een buitenlands telefoonnummer is. Het begint met 0044 of +44. Dat is Engeland. Hmm, Engels, dat is niet je moedertaal en het is ook alweer een tijd geleden dat je het op school gehad hebt. Hoe je in het Nederlands de telefoon opneemt, dat weet je wel. Maar hoe ga je nu de telefoon opnemen in het Engels? Ik help je daarbij.

Opnemen van de telefoon

Je begint het gesprek altijd met een begroeting. In het Engels is dat ‘Goodmorning’ (goedemorgen), ‘Good afternoon’ (goedemiddag), ‘Good evening’ (goedenavond). Daarna zeg je de naam van je organisatie en vervolgens zeg je je eigennaam. Het wordt dan:

Goodmorning/… afternoon/… evening, <naam organisatie>, <eigennaam> speaking.

Naam niet goed verstaan?

Een andere taal is altijd lastig. Het kan dus gebeuren dat je de naam van de beller niet goed verstaan hebt. Op de volgende manier vraag je nogmaals om de naam:

Can I have your name, please.

Vragen waarover het gaat

Neem je de telefoon op als telefonist(e)/receptionist(e), dan wil je graag weten waarover het gaat, voordat je iemand doorverbindt. Dat doe je met de volgende zin:

What is it about?

Doorverbinden van het telefoongesprek

Stel dat je niet degene bent die de beller wilt spreken. Dan verbind je de beller door naar een ander. Als je niet weet of iemand beschikbaar is, dan doe je dat met de volgende zin:

Let me see if someone is available. I will try to transfer you to <naam van degene met wie je gaat doorverbinden>.

Kun je wel in je computersysteem zien of iemand beschikbaar is, dan verbind je door met de volgende zin:

I will transfer you to <naam van degene met wie je gaat doorverbinden>.

In de wacht zetten

Wil je iets uitzoeken en wil je niet dat de beller alles kan horen? Dan zet je de beller in de wacht. Dat doe je als volgt:

‘One moment, please.’ of ‘Do you want to hold?’

De lijn terugnemen

Neem je een lijn terug uit de wacht of neem je een lijn terug nadat je iemand hebt proberen door te verbinden? Dan bedank je de beller altijd voor het wachten:

Mr. / Mrs. … Thank you for your patience.

Niet aanwezig

Als je wilt aangeven dat de persoon niet aanwezig is, dan meld je dat als volgt:

Sorry, he/she is unavailable at the moment.

Bericht aannemen

Het hoort bij klantgericht telefoneren dat je daarna vraagt of je een bericht aan kunt nemen. Dat doe je als volgt:

Can I take a message?

Beëindigen van het gesprek

Om het gesprek vriendelijk te besluiten, zeg je het volgende:

Thank you for calling. Have a nice day!

Je hebt gezien hoe je in het Engels verschillende zinnen zegt aan de telefoon. Hier lees je hoe je in het Frans de telefoon opneemt. Volg je één van onze telefoontrainingen, dan leer je ook hoe je de juiste vragen stelt en hoe je met lastig gedrag van bellers omgaat.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

In de gratis e-learningstraining klantgericht telefoneren leer je wat klantgerichtheid is en wat daarvoor nodig is aan de telefoon. Wat de grootste ergernissen zijn en wat niet. Wat de beller van je verwacht, de telefoonetiquettes en lastig gedrag aan de telefoon.

Schrijf je meteen in!

INSCHRIJVEN