Ga naar de inhoud

De schokkende cijfers over agressie en intimidatie in Nederland

    intimidatie in Nederland

    Agressie en intimidatie in Nederland

    intimidatie in Nederland

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Intimidatie in Nederland lijkt elk jaar alleen maar toe te nemen. Het lijkt wel of we een steeds korter lontje krijgen. Je leest in kranten en op internet regelmatig over bedreigingen en geweld tegen ambulancemedewerkers, brandweerlieden en andere hulpverleners. Maar ook de (verbale) agressie en het geweld tegen medewerkers in het bedrijfsleven lijkt toe te nemen. De vraag is alleen is dat ook zo? En hoe zit dat dan in het buitenland?

    Geweld, agressie, bedreiging en intimidatie

    Het is belangrijk om eerst een aantal begrippen op een rijtje te zetten. Wat geweld is, daar kunnen we ons wel wat bij voorstellen. Maar begrippen als agressie, bedreiging en intimidatie, zijn al wat minder duidelijk.

    Onder agressie wordt ‘gewelddadig handelen met als doel om schade toe te brengen’ verstaan. Dan kan het gaan om fysieke, verbale en psychologische agressie. Geweld kan voortkomen uit agressie.

    Als iemand je dreigt iets aan te doen, dan spreken we over bedreiging. Iemand kan dreigen met geweld, verkrachting, een terroristische daad, etc. Niet elke bedreiging is strafbaar, maar kan wel enorme gevolgen hebben voor degene die bedreigd wordt.

    Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen met negatieve gevolgen.1 Bij intimidatie kun je denken aan uitspraken als “Ik weet waar je woont.” of “Ik ga een negatieve recensie over jullie plaatsen als jullie het niet oplossen.” Intimidatie is vaak niet strafbaar. Zo is seksuele intimidatie niet strafbaar, doxing (ongevraagd iemands adresgegevens op internet zetten) ook niet. Gelukkig komt het wel steeds hoger op de politieke agenda te staan en hopelijk wordt het in de toekomst wel strafbaar.

    Agressie en intimidatie in Nederland

    Het CBS en TNO hebben in 2019 middels de Nederlandse Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) onderzoek gedaan naar geweld en intimidatie in Nederland. Wat blijkt? 29% van alle werkenden gaf aan dat ze dat jaar te maken hebben gehad met agressie en geweld. Dat is bijna 1 op de 3 werknemers (3 miljoen mensen).

    Ze hebben ook onderzocht hoeveel werknemers te maken hebben met intimidatie. Uit het onderzoek blijkt dat 24% daarmee te maken heeft gehad in 2019. Dat is dus 1 op de 4 werknemers (2,25 miljoen werknemers).

    Het verontrustende is dat cijfers aantonen dat agressie en intimidatie alleen maar toenemen. Tweejaarlijks doet I&O Researcch onderzoek naar agressie en geweld onder politieke ambtsdragers. In 2018 had 29% ermee te maken in 2020 was dat gestegen naar 35%.

    Agressie in het buitenland

    In 2016 is er een Europees onderzoek gedaan naar agressie- en geweldsincidenten tegen verpleegkundigen, leerkrachten, winkelpersoneel, ambtenaren en andere werkenden (European Working Conditions Survey). Daaruit blijkt dat Nederlandse werknemers bijna twee keer meer met agressie te maken krijgen als het EU-gemiddelde. En als je dat vergelijkt met Portugal, dan is het zelfs zeven keer zoveel.

    Volgens het onderzoeksbureau IDEWE heeft in België (tussen 2016 en 2018) ruim 10 procent van de werknemers te maken met agressie op de werkvloer. Dat is opvallend veel lager dan in Nederland. Dit cijfer is een aantal jaren stabiel, terwijl in Nederland het in die periode is toegenomen.

    Het is schokkend te moeten constateren dat agressie en intimidatie in Nederland toeneemt. Er is dus blijkbaar iets in onze samenleving aan de hand waardoor dit gebeurt. En dat is vreemd, want niemand wil geïntimideerd of bedreigd worden, terwijl een grote groep personen dat wel bij een ander doet.

    1 Bron: Wikipedia

    Goede telefoonbehandeling is belangrijk

    Het is nooit fijn om boze mensen aan de telefoon te krijgen. Deze gesprekken blijven je altijd bij. En voer je regelmatig gesprekken met boze mensen, dan raak je op den duur zelfs afgestompt en ga je jezelf afvragen of er nog wel normale mensen bestaan. Dan is het belangrijk om wat middelen tot je beschikking te hebben … lees verder

    Doe zelf effe normaal!!

    Heb je te maken met lastig gedrag van klanten? In dit boek lees je over hoe je omgaat met het gedrag van boze tot langdradige klanten. Maar ook hoe je omgaat met bedreigingen en hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier. Super praktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: