Ga naar de inhoud

De SWOT analyse

    SWOT analyse

    SWOT analyse

    SWOT analyse

    We zeggen altijd, je hebt ondernemingen en je hebt bedrijven. Ondernemingen zijn organisaties die een ondernemer aan het roer hebben, die op gevoel precies weet wat ‘ie wel of niet moet doen om succesvol te zijn. Daarnaast proberen ze van alles en zijn ze niet bang om een foute beslissing te nemen.
    Bedrijven zijn organisaties waar managers aan het roer staan. Die weten niet wat ze moeten doen om succesvol te zijn. Ze doen wat er eigenlijk altijd gedaan wordt en ze zijn bang om verkeerde beslissingen te nemen.
    De eerste groep hoef je niets meer bij te brengen als het gaat om visie en strategie. De laatste groep kan veel baat hebben bij een visie en strategie.

    SWOT-analyse

    Een hulpmiddel bij het bepalen van de visie en de strategie is de zogenaamde SWOT-analyse. De aanzet tot het maken van deze analyse is waarschijnlijk gedaan door Dupont, toen ze in 1949 begonnen met het maken van strategische plannen voor de lange termijn. In dit Wikipedia artikel lees je meer over het ontstaan van de SWOT-analyse.

    Tot op de dag van vandaag wordt dit hulpmiddel nog steeds gebruikt. Zo aan het eind van het jaar is het verstandig om weer eens na te denken over de strategie van jouw bedrijf. De wereld om je heen verandert razendsnel en dus is het van belang dat je daar adequaat op inspeelt.

    Interne analyse

    In de SWOT-analyse kijk je eerst naar je interne organisatie. Je benoemt daarvan de sterke en zwakke punten. Dus als je een financieel sterke basis hebt, benoem je dat. Als je een hoge klantentrouw hebt, dan is dat een sterk punt. Uiteraard beoordeel je dat ten opzichte van de norm in jouw branche; het zogenaamde benchmarking. Je kunt ook denken aan zaken als ziekteverzuim, verloop van personeel,bezoekers van je website, etc. Kortom benoem de punten binnen de organisatie die, ten opzichte van de concurrent, sterk of zwak zijn.

    Externe analyse

    Bij de externe analyse kijk je naar de omgeving buiten je organisatie. Deze omgeving biedt kansen, maar ook bedreigingen. Zo kan de economische crisis een kans, maar ook een bedreiging zijn. Het veranderende klantengedrag kan een kans of een bedreiging zijn. Om te bepalen of iets een kans of een bedreiging is, bekijk je de externe factor vanuit je huidige situatie. Dus stel dat de overheid een wettelijke maatregel neemt die je, bij ongewijzigd beleid, enorme schade toebrengt, is het een bedreiging.

    Vreemde ogen

    Het maken van een SWOT-analyse kun je natuurlijk zelf doen. Dat werkt prima. Uit onze praktijk blijkt dat ondernemers op een gegeven moment blinde vlekken krijgen voor hun eigen organisatie en omgeving. Vreemde ogen kijken vaak fris tegen de situatie aan en komen vaak tot verrassende inzichten, die ervoor kunnen zorgen dat een organisatie weer vlotgetrokken wordt. In dat geval is ons advies een bureau in te schakelen dat meekijkt en (opbouwend) kritisch naar het proces en de inhoud kijkt.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: