
Multitasken is verschillende taken op hetzelfde moment uitvoeren. Er wordt gezegd dat vrouwen daar beter in zijn dan mannen. In dit artikel gaan we eens kijken hoe dat zit. Daarbij gaan we specifiek in op de gedachte of je kunt multitasken aan de telefoon, dus een taak uitvoeren terwijl je in gesprek bent met een beller.
Vrouwen kunnen ook niet multitasken
Het is een misverstand om te denken dat vrouwen kunnen multitasken. Sterker nog, wij mensen kunnen helemaal niet multitasken, tenminste als het gaat om twee of meerdere dingen tegelijkertijd doen waar focus op ligt. Dat kunnen onze hersenen namelijk niet.
Stel je rijdt in het verkeer en je voert tegelijkertijd een telefoongesprek. Op dat moment ligt de focus op het telefoongesprek. Het autorijden gaat automatisch, maar daar ligt niet de focus op. Totdat je in een moeilijke verkeerssituatie terecht komt. Dan verschuift je focus van het telefoongesprek naar het autorijden.
Multitasken bestaat dus niet, wat we doen is snel schakelen tussen taken. De één is daar beter en sneller in dan de ander. Nu je dit weet, wat betekent dit voor de telefoon?
Telefoneren en multitasken
Eigenlijk heb je het antwoord al gelezen in het voorbeeld van tegelijkertijd autorijden en telefoneren. Tijdens het telefoneren kun je niet nog iets anders doen waar focus bij nodig is. Stel dat je aantekeningen maakt tijdens het bellen, dan schakel je voortdurend tussen luisteren en schrijven. Als je aantekeningen maakt, gaat dan ten koste van het luisteren.
Je kunt dan ook beter geen aantekeningen maken bij een lastig gesprek. Je mist dan namelijk belangrijke pointers in je gesprek. Je kunt beter een gespreksverslag achteraf maken. Dan mis je niets van wat er gezegd wordt. Ook andere afleiders, zoals pop ups van e-mails of Teams, of berichtjes op je eigen mobiel of gesprekken van anderen die ze luidkeels op de afdeling voeren, kunnen ervoor zorgen dat je minder goed luistert aan de telefoon.
We kunnen dus helaas niet multitasken aan de telefoon. We schakelen voortdurend van de ene naar de andere taak. Dat betekent dat als je meerdere taken uitvoert tijdens het telefoneren dit ten koste gaat van het luisteren en dus van de gesprekskwaliteit.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten, burgers of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

Moment, ik verbind u door
Hét praktische handboek voor professioneel telefoneren
Of je nu werkt in een receptie, klantenservice of sales, dit boek geeft je direct toepasbare tips en strategieën om elk telefoongesprek klantvriendelijk, efficiënt en doeltreffend te laten verlopen. Van eerste indruk tot gespreksafsluiting – maak van elk telefoontje een succes!