Misschien heb je wel eens gehoord van ‘dial with a smile’. Dat wordt vaak gezegd als je werk verricht waarbij de telefoon een belangrijke rol speelt. Deze uitspraak is er niet voor niets. In dit artikel vertellen we je waarom telefoneren met een glimlach op je gezicht zo belangrijk is.
Testje
Laten we eerst eens beginnen met een testje. Zeg de volgende zin met een neutraal gezicht:
“Goedemorgen, u spreekt met Zaleco.”
Zet nu een glimlach op je gezicht en zeg nu nog een keer de volgende zin:
“Goedemorgen, u spreekt met Zaleco.”
Wat heb je gemerkt?
Mimiek bepaalt hoe je overkomt
Als het goed is heb je gemerkt dat je stem hoger klonk toen je een glimlach op je gezicht zette en de zin uitsprak. Dat gebeurt automatisch.
Daarom is het bewust een glimlach op je gezicht zetten belangrijk. Als je stem namelijk hoger klinkt, dan klink je vriendelijker. En als je vriendelijker klinkt, dan doet dat wat met de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn. Je creëert op deze manier een prettige sfeer. Dit beïnvloedt de beller.
Ook bij een lastige boodschap
Telefoneren met een glimlach op je gezicht kan je ook helpen om een lastige boodschap over te brengen aan de klant. Door de glimlach op je gezicht klink je ontspannen. Juist bij een lastige boodschap is dat belangrijk. Als je gespannen bent om zo’n boodschap over te brengen en je gezicht staat gespannen, dan klinkt je stem ook gespannen.
Het is dus belangrijk om altijd te telefoneren met een glimlach. Je klinkt vriendelijker, je creëert een aangename sfeer en het is gemakkelijker om een lastige boodschap over te brengen.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.