Ga naar de inhoud

Telefonische acquisitie tips: het belang van een goede voorbereiding

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Telefonische acquisitie tips

    Marktplaats probeert ondernemers te verleiden hun producten en diensten via hen te verkopen. Daarvoor hebben ze Marktplaats Admarkt in het leven geroepen. Het is een soort Adwords op Marktplaats.
    Om dit concept in de markt te zetten hebben ze een call center ingezet. En, ja hoor, ik werd door hen gebeld. Dit inspireerde me tot het schrijven van de volgende telefonische acquisitie tips.

    Marktplaats Admarkt

    Een jong meisje, giebelend en al, belt op. Ik hoor op de achtergrond haar collega’s praten en ik schiet in de afpoeierstand. Wanneer gaan call centers nou eens investeren in geluiddichte ruimtes?? Vanuit mijn beroepsinteresse besluit ik te gaan luisteren. Braaf ratelt het meisje een script af (zucht). Ze mag me 50 euro gratis advertentietegoed aanbieden, waarmee we Admarkt kunnen proberen.

    Ik geef aan dat het interessant klinkt, maar ik wil graag weten wat het addertje onder het gras is. Niemand geeft zomaar iets gratis weg. De voorwaarde is dat we één advertentie mogen plaatsen. Zodra we er twee plaatsen, krijgen we een rekening. Als ik vraag “Hoeveel andere bedrijven als de mijne staan er op marktplaats?”, vraagt ze wat we precies doen… Als ik vraag wat het rendement van die 50 euro is, kan ze er geen antwoord op geven. Het klinkt allemaal niet erg overtuigend.

    DJ

    In mijn achterhoofd ontstaat een plannetje en daarom besluit ik dat ik Admarkt wil proberen. Ze belooft me een mailtje te sturen met instructies. Nadat ik heb opgehangen, ga ik kijken of en hoeveel trainingsbureaus er op Marktplaats staan. Op dat moment geen één. Dus kan ik mijn plannetje uitvoeren.

    Een vriend van mij is DJ en adverteert regelmatig op Marktplaats. Voor hem is dat een belangrijke manier om aan klanten te komen. Voor mij heeft de advertentie geen zin, dus bel ik die vriend op. Samen zetten we een advertentie voor hem in elkaar en zetten de 50 euro in. De campagne loopt, maar na een paar dagen is het tegoed alweer op. Maar hij houdt er wel een klant aan over.

    Telefonische acquisitie tips

    Ga je telefonische acquisitie plegen, dan is een goede voorbereiding essentieel. Het meisje kon alleen het script voorlezen en wat oppervlakkige vragen beantwoorden. Ze wist niet eens wat voor soort bedrijf wij zijn. Hoe kan ik haar serieus nemen als ze ons niet eens serieus neemt?

    Zorg er dan ook voor dat je weet met wie je belt, wat je voor dat bedrijf kunt betekenen en dat je vragen kunt beantwoorden. Dat betekent dat je jouw verkopers zelf laat bellen en niet een call center. Telefonische acquisitie hoort bij het beroep van verkoper, hoe lastig ze het ook vinden.

    Het is te leren en een stuk gemakkelijker door een goede training te volgen. Je kunt hier alvast 10 tips voor telefonische acquisitie downloaden die je op weg helpen.

    Telefonische acquisitie is een vak

    Telefonische acquisitie wordt door menigeen als moeilijk en niet leuk gezien. Het is ook niet iets wat je zomaar doet. Als je precies weet wat je wel en niet moet doen, is koud bellen een stuk gemakkelijker en leuker. lees verder

    Van koud bellen naar een warm bad

    Van koud bellen naar een warm bad

    Het complete boek over bijna alle aspecten van telefonische acquisitie. In dit boek onthullen we de geheimen achter een succesvol acquisitiegesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over acquisitie: