Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Afgelopen weekend was ik met vrienden in het mooie Maassluis. We hadden een flink eind gewandeld en hadden trek in koffie. We besloten in het centrum een café op te zoeken. We vonden al snel een plekje op het terras van een brasserie die zichzelf ‘2012’ noemde.
De vrouw die ons bediende was alleraardigst. We bestelden koffie, thee en appelgebak. Alles werd keurig op tijd gebracht en het appelgebak was heerlijk. Ik had wat te vieren, dus ik had mijn vrienden verteld dat ik zou trakteren.
Pinnen
Ik vroeg de dame om de rekening en ik vroeg of ik kon pinnen. Dat laatste kon niet. “En nu?”, vroeg ik “Ik heb geen contant geld bij me.” “U kunt daar aan de overkant bij de bank pinnen”, zei de serveerster. Ik zei: “Dat is ook raar, uw bedrijf heet ‘2012’ en ik kan niet eens pinnen?”
We losten het op doordat een vriend van mij het bedrag contant bij zich had. Al met al gaf dit incident mij een ongemakkelijk gevoel.
Een tevreden gevoel
Het zijn lastige tijden voor veel ondernemers en zeker voor de horeca. Nu kun je als horeca-exploitant natuurlijk kosten besparen door geen pinapparaat aan te schaffen. Immers als je in je kosten snijdt, dan verdien je dat meteen terug. Echter, horeca draait om een prettige ervaring. Dat had ik nu niet.
Als klant zou ik naar de bank aan de overkant moeten lopen, pinnen, vervolgens weer teruglopen en dan betalen. Dat is niet “maak het je klant zo gemakkelijk mogelijk te betalen”, één van de basisregels van klantgerichtheid. Ik betwijfel dan ook of deze ondernemer het einde van 2012 haalt.
Lebbis heeft een heel mooie sketch gemaakt over het tevreden gevoel dat je de klant kunt meegeven als je een horeca-ondernemer bent.
Betere service verlenen
Zorg ervoor dat klanten tevreden blijven. Als klanten tevreden zijn, komen ze vanzelf bij je terug. En ze vertellen het door aan anderen. Daarom is het belangrijk je vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid… lees verder
Op de klant gericht
In dit boek lees je over de belangrijkste zaken omtrent klantgerichtheid en hoe je ervoor zorgt dat jij of jouw organisatie dat ook wordt. Superpraktisch en boordevol tips.