Heb je je stem wel eens opgenomen en teruggeluisterd? Vreselijk toch! Weinig mensen vinden het fijn om zichzelf terug te horen. Toch zou je je stem eens moeten opnemen. Dan kun je horen hoe je klinkt. Hoe je overkomt op andere mensen.
Je kunt het natuurlijk ook vragen. Vragen naar wat andere mensen vinden van jouw stem. Krijg je als terugkoppeling te horen dat je een monotone stem hebt? Dan hebben wij een aantal tips voor je. Want er is meestal wel wat aan te doen. Het kost alleen wel wat inspanning en discipline. Bedenk dat wanneer je anders klinkt, mensen ook anders naar je gaan kijken (of beter: luisteren).
Wat kun je doen tegen een monotone stem?
Een monotone stem betekent dat je weinig varieert in toonhoogte, spreeksnelheid en volume. Je zou denken dat als je met deze drie elementen gaat spelen, je vanzelf minder monotoon klinkt. Dat klopt ook, maar het is heel moeilijk om dat consequent te doen. Wat kun je dan beter doen?
Het is gemakkelijker om je handen tijdens het spreken te gebruiken en te bewegen. En dat niet alleen, gebruik ook je mimiek. Spreek niet alleen met je stem, maar ook met je gezicht. Als je vooral je wenkbrauwen erbij beweegt, beweegt je hele gezicht vanzelf mee. Waarom werkt dit wel?
Als je boos wilt klinken, lukt dat alleen als je ook echt boos kijkt en je lichaamstaal ook boosheid uitstraalt (vuisten ballen). Daarna past je stem zich vanzelf aan. Dat kost minder moeite dan als je op je toonhoogte, je spreeksnelheid en je volume moet letten.
Wat zijn de gevolgen als je je stem anders gaat gebruiken?
Als je minder monotoon klinkt en dus meer varieert, betrek je je luisteraars meer bij je verhaal. Je klinkt dan aantrekkelijker om naar te luisteren. Mensen horen dan ook beter wat je te vertellen hebt.
Heb je een monotone stem, ga dan meer variëren met toonhoogte, spreeksnelheid en volume. Dat doe je het gemakkelijkst door inzet van je lichaamstaal en mimiek.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.