
Aan het begin van het jaar is het elk jaar weer de vraag. Tot wanneer mag je iemand gelukkig nieuwjaar wensen aan de telefoon, in een e-mail of face-to-face zonder dat het ongemakkelijk is? Is dat tot een bepaalde datum of tot een bepaald aantal weken na 1 januari of heeft het iets met Driekoningen te maken? Is er misschien een regel voor tot wanneer je iemand de beste wensen mag wensen? In dit artikel leggen we je het uit.
Driekoningen
Er zijn wel degelijk regels als het gaat om het iemand toewensen van gelukkig nieuwjaar. De hoofdregel is dat je tot 6 januari (Driekoningen) iemand gelukkig nieuwjaar mag wensen.
Maar dat zou betekenen dat je 5 dagen lang iemand de beste wensen mag wensen. Privé is dat nog wel te doen, maar in een zakelijke omgeving is dat een te korte tijd. Veel nieuwjaarsrecepties vinden namelijk later plaats. En relaties aan de telefoon spreek je vaak ook niet allemaal voor 6 januari. Dus is er nog een aanvullende regel.
Derde week van januari
Die regel is dat je tot en met de derde week van het jaar iemand nog de beste wensen mag overbrengen.
Dat geldt zowel als je iemand in levende lijve spreekt, maar ook aan de telefoon of in een e-mail. Wens je na de derde week iemand nog gelukkig nieuwjaar, dan wordt het ongemakkelijk.
Dus tot en met de derde week van het nieuwe jaar breng je nog de beste wensen over. Daarna ben je ervan verlost 🙂 en is het weer business as usual.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten, burgers of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

Moment, ik verbind u door
Hét praktische handboek voor professioneel telefoneren
Of je nu werkt in een receptie, klantenservice of sales, dit boek geeft je direct toepasbare tips en strategieën om elk telefoongesprek klantvriendelijk, efficiënt en doeltreffend te laten verlopen. Van eerste indruk tot gespreksafsluiting – maak van elk telefoontje een succes!