Ga naar de inhoud

Verkooptechniek: de betalingsconditie

    Betalingsconditie

    Betalingsconditie

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Betalingsconditie

    We hebben wat laten verbouwen aan ons huis. We voldoen daarmee aan de oproep van de minister president om het geld eens flink te laten rollen. Het betrof een kleine verbouwing, dus de economie zal er niet hard van groeien. Maar goed, uiteindelijk helpen alle kleintjes een beetje. Toen de verbouwing klaar was, moesten we natuurlijk de rekening betalen. Daarbij viel ons iets op.

    De betalingsconditie

    Voor verbouwingen heb je aannemers nodig, tenminste, wij wel. Het was geen grote klus, dus we hadden een kleine aannemer nodig. We kwamen erachter dat die toch wel een aparte manier van werken hebben.

    Het begon er al mee dat als we een prijsopgave wilden hebben voor de werkzaamheden, we geen geschreven voorstel kregen. Ja, een beduimeld papiertje met een getal erop. Bij de kleine aannemer die uiteindelijk het werk heeft uitgevoerd, kregen we zelfs helemaal geen papiertje, maar een telefoontje met een prijs en een mondelinge toelichting van wat we konden verwachten.

    We noteerden braaf alles wat hij vertelde. Dit bespraken we vervolgens en dan krijg je weer nieuwe vragen over zaken die niet helemaal duidelijk zijn. Dus konden we die man weer bellen. Hij hielp telkens weer ons keurig, daar niet van.

    De verbouwing

    De verbouwing verliep soepel en de kleine aannemer wist wat hij deed. Het was duidelijk een vakman. Een ander bedrijf, een MKB-bedrijf, had voor ons een ander klein klusje uitgevoerd die bij de verbouwing hoorde. Dat contact verliep iets professioneler.

    Ze maakten keurig een voorstel op papier. Hierop kwamen nog wat wijzigingen op ons initiatief. Het MKB-bedrijf verzuimde echter een opdrachtbevestiging te sturen. Laat staan dat ze aangaven wat de betalingsconditie was.

    Wilt u meteen betalen?

    Het MKB-bedrijf voerde de opdracht ook correct uit. En we gingen zelf de spullen ophalen. Daar vroegen we bij afhaling of ze de factuur voor ons hadden, want dan zouden we het bedrag meteen overmaken. “Het is de bedoeling dat u ter plaatse betaalt”, werd ons gezegd.

    We vertelden de mevrouw dat ze dit niet hadden aangegeven in hun voorstel, laat staan in hun orderbevestiging. Daarbij hadden we onze portemonnee niet meegenomen. Zij was ‘not-amused’ en wij ook niet. Uiteindelijk gingen ze ermee akkoord dat we de spullen mee zouden nemen en het bedrag meteen zou overmaken.

    De kleine aannemer was ook klaar. Hij vroeg ook of we meteen wilden betalen. We vertelden hem dat we niet meteen gingen betalen. Hij mocht ons een rekening sturen. Hij was verbolgen, maar we wezen hem erop dat hij niets over de betaling had verteld. We gingen ervan uit dat het op rekening ging. Dan moet hij maar duidelijk zijn, vonden wij. Schoorvoetend ging hij akkoord.

    Betalen hoort erbij

    In beide gevallen dachten we: “Is het zo raar dat we niet meteen betalen als er niet iets is afgesproken?”

    Bedrijven moffelen de betaling altijd een beetje op de achtergrond. Raar eigenlijk, want dat is uiteindelijk waarvoor je werkt. Onze tip is dan ook: vertel in het gesprek met je klant wat je betalingsconditie is. Vermeld dit in de offerte, op de orderbevestiging en op de factuur. Wees van tevoren duidelijk over de betalingsconditie, daarmee voorkom je ongemakkelijke situaties en onnodige discussies.

    Doe de juiste dingen op de juiste manier

    Veel prospects en klanten houden er niet van als ze gepusht worden om iets te kopen. Dat hoeft ook helemaal niet. Het is helemaal niet zo moeilijk om iets te verkopen. Het gaat erom dat je weet wat je moet doen en hoe je dat doet … lees verder

    E-boek sales voor professionals

    Sales voor professionals

    Dit is het ultieme en meest complete boek over sales. In het boek ontdek je de geheimen van het voeren van een succesvol salesgesprek. Superpraktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over sales: