
Een online training is een training die geheel via e-learning plaatsvindt op een website of binnen een app. Het is een manier van trainen die dankzij internet mogelijk is gemaakt. Het aanbod van online trainingen is tegenwoordig groot. De vraag is alleen of een online training de beste manier is om in jouw leerbehoefte te voldoen. Op deze vraag gaan we dieper in in dit artikel.
Wat zijn de nadelen van een online training?
Een online training lijkt een ideaal middel om iets te leren. Het lijkt op leren uit een boek alleen dan met interactieve vormen als video’s, geluidsfragmenten en tests. Toch heeft online leren ook nadelen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.
Minder geschikt voor vaardigheden
Een online is niet geschikt voor alle soorten leervragen. Zo is een online training minder geschikt om vaardigheden aan te leren. Wil je bijvoorbeeld leren welk gedrag je het beste kunt vertonen om met agressieve bellers om te gaan, dan is dat online heel moeilijk. Je kunt in een video wel zien hoe anderen dat doen, maar je krijgt geen feedback op wat je goed doet of niet. Je kunt zelf niet oefenen, terwijl oefenen voor het aanleren van vaardigheden juist heel belangrijk is.
Geen interactie
In een online training heb je vaak geen interactie met andere deelnemers. Misschien is er een forum op de website of in de app. Daar kun je kennis, inzicht en ervaringen met elkaar uitwisselen. Online is het echter niet mogelijk om een vaardigheid met een andere deelnemer te oefenen.
Digitale vaardigheid en afhankelijkheid
Hoewel software steeds gebruikersvriendelijk wordt, is een bepaalde mate van digitale vaardigheid nodig. Dat begint vaak al bij het aanmaken van een account. Omdat het leren op internet plaatsvindt, ben je ook afhankelijk van de techniek. Als je internetverbinding het plotseling niet doet, of er is een storing bij de aanbieder, levert dat frustratie op. Bij een boek heb je hier geen last van.
Motivatie en discipline
Ga je online aan een training meedoen, dan is het grootste nadeel: motivatie. Je hebt een bepaalde discipline nodig om consequent bezig te zijn met de training. Dat betekent aantekeningen maken, jezelf doelen stellen en deze in de praktijk ook uitvoeren, toetsen maken, etc. Dat betekent ook dat je jezelf niet laat afleiden door je omgeving. Je hebt geen trainer of andere deelnemers die je helpen om gemotiveerd te blijven.
Vast programma
Een ander nadeel van online leren is dat je een van tevoren vastgesteld leerprogramma doorloopt. Daar kunnen onderwerpen tussen zitten, die voor jou niet van toepassing zijn.
De voordelen van een online training
Een online training heeft gelukkig ook voordelen. Welke dat zijn, lees je hieronder.
Flexibele planning
Als je je hebt ingeschreven voor een online training, dan kun je direct aan de slag. En je kunt ook stoppen wanneer je wilt en de training weer oppakken op het moment dat het jou het beste uitkomt. Je zit niet gebonden aan een dag en tijd.
Geen fysieke aanwezigheid
Doordat het leren zich via internet plaatsvindt, ben je niet gebonden aan een plaats. Met een werkende internetverbinding kun je overal vanaf de wereld meedoen.
Gunstig qua kosten
Een online training is vaak goedkoper dan een training in klassikaal verband. Er is geen trainer nodig, geen lokaal, geen eten en drinken, geen boeken, etc. Dat maakt een goedkoop alternatief.
Prima voor kennis en inzicht
Wil je kennis opdoen of inzicht krijgen in een bepaald onderwerp, dan is een online training een prima leermiddel. Zo kunnen video’s of geluidsfragmenten de stof beter verduidelijken ten opzichte van een boek.
Groot aanbod
Op internet is het aanbod van online training bijna oneindig. Er is voor bijna alles wel een training te vinden en in bijna elke taal van de wereld.
Ons aanbod van online trainingen
Wij hebben ons gespecialiseerd in training in klantcontact via bijvoorbeeld de telefoon, chat, e-mail. Deze verzorgen wij in klassikaal verband, maar voor al onze trainingen hebben we ook een online versie gemaakt. Nieuwsgierig? Hier vind je ons aanbod van online trainingen.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten, burgers of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

Moment, ik verbind u door
Hét praktische handboek voor professioneel telefoneren
Of je nu werkt in een receptie, klantenservice of sales, dit boek geeft je direct toepasbare tips en strategieën om elk telefoongesprek klantvriendelijk, efficiënt en doeltreffend te laten verlopen. Van eerste indruk tot gespreksafsluiting – maak van elk telefoontje een succes!