Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Sta je op het punt om te gaan chatten met je klanten? Een chatkanaal is een mooi extra communicatiemiddel. Maar ja, welke chatsoftware moet je dan kiezen? Er zijn namelijk heel veel leveranciers van chatsoftware. Wij geven trainingen live chat bij verschillende organisaties. Daardoor hebben we verschillende softwarepakketten gezien en de mogelijkheden die ze bieden. Wij geven geen advies welk pakket je moet gebruiken. Maar wij hebben wel de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden op een rijtje gezet.
Waar staan de servers?
In Nederland en Europa heb je te maken met de AVG. Veel chatsoftware is cloud based. Dat betekent dat de gegevens van chatgesprekken ergens op een server worden opgeslagen. Controleer waar de servers waarop de gegevens worden opgeslagen staan. Als ze buiten Europa staan, is dat mogelijk in strijd met de AVG.
Voorkom kattenkwaad
Chat wordt nog wel eens misbruikt door grappenmakers. Scholieren vinden het grappig om niet serieuze gesprekken te beginnen. Je kunt dit voorkomen door voorafgaand aan het chatgesprek om een naam en e-mailadres te vragen. Dit verhoogt de drempel om kattenkwaad uit te halen.
Canned responses
Bezoekers die via chat contact zoeken, willen snel geholpen worden. Gelukkig stellen bezoekers vaak dezelfde vragen. Het is daarom belangrijk dat je chatsoftware zogenaamde canned responses (ingeblikte antwoorden) kan opslaan. Deze voorgeprogrammeerde antwoorden kun je vervolgens door een sneltoetscombinatie of een andere manier snel oproepen en selecteren. Zo blijft je reactiesnelheid op orde.
Bannen van de bezoeker
Sommige bezoekers vinden het lollig om kattenkwaad uit te halen op de chat. In deze gevallen kan het handig zijn als de software in staat is om bezoekers te blokkeren. Dat gebeurt op basis van het IP-adres. Het is handig als je zo’n ban tijdelijk of voor altijd kan instellen.
Rate the chat
Een andere functionaliteit die handig is, is de zogenaamde klanttevredenheidscheck aan het einde van het chatgesprek. Na afronding van het chatgesprek kun je de bezoeker vragen om het gesprek te beoordelen. Dat kan bijvoorbeeld met sterren of een duimpje omhoog/omlaag. Dit is vervolgens een mooie tool om later chatgesprekken te evalueren.
Chatgesprek verzenden
Sommige bezoekers vinden het fijn om het chatgesprek nog eens na te lezen. Daarom kan het handig zijn om je bezoekers de mogelijkheid te geven het chatgesprek per e-mail te sturen.
Goed met je klanten chatten is belangrijk
Chatten met klanten is erg belangrijk. Het zorgt voor een hogere conversie. Chatten lijkt makkelijk, maar is het niet. Er zijn nogal wat valkuilen. Chat is interactief, maar het afbreukrisico is hoog. Als je niet op de juiste manier chat, loop je het risico dat… lees verder
Vragen? Start de training!
Schrijf je in voor de online training Live Chat en leer doelgericht en professioneel chatten. Het is een super praktische training met heel veel tips. Je ontvangt daarbij het e-book ‘Vragen? Start de chat!’ gratis.