Gemiddelde leestijd: 2 minuten
De General Data Protection Regulation (GDPR) in het Nederlands Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert. De regels gelden voor alle soorten data die er verwerkt worden.
Steeds meer organisaties zetten een live chat op. Daarin verwerk je ook data. Daarom vertellen wij je waarop je moet letten bij de verwerking van persoonsgegevens als chatagent.
De meest voor de hand liggende gegevens
Er is een aantal gegevens dat je normaal gesproken verwerkt op de live chat. De meest in het oog springende gegevens zijn natuurlijk de naam en het e-mailadres van de chatter. Deze gegevens vraag je vaak aan het begin van de chat om spammers buiten de deur te houden. Maar er kunnen ook gegevens worden opgeslagen, waar je in eerste instantie niet aan denkt.
Minder voor de hand liggende gegevens
In het chatgesprek zelf vraag je vaak ook ongemerkt om gegevens: een identiteitsbewijs, een BSN-nummer, een telefoonnummer, etc. Maar ook het chatsysteem zelf registreert bepaalde zaken, zoals besturingssysteem, IP-nummer, browser, etc. Dat zijn allemaal gegevens die onder de GDPR vallen.
Wat doe je met de gegevens?
Je mag alleen gegevens verwerken als het echt niet anders kan, dus als je zonder deze gegevens je doel niet kunt bereiken. Dat zou betekenen dat BSN-nummer, IP-adres, etc. niet verwerkt zouden mogen worden. Immers het chatsysteem werkt ook zonder deze gegevens. En zijn ze wel nodig, dan geldt de volgende regel.
Om je administratie bij te kunnen houden, zul je bepaalde gegevens moeten bewaren. Je mag als organisatie zelf bepalen hoe lang je de gegevens bewaart. Echter als je de gegevens niet meer nodig hebt, moet je ze vernietigen. Dus als je het IP-adres nodig hebt voor het goed functioneren van het chatprogramma, dan zul je deze na de chatsessie moeten vernietigen. Maar dat geldt misschien ook wel voor de naam, het e-mailadres en BSN-nummer.
Denk dus goed na over welke gegevens je verwerkt en opslaat in de live chat. Houdt altijd in gedachten: Stel dat je morgen wordt gehackt, welke gegevens wil ik dan absoluut niet op straat hebben liggen.
Goed met je klanten chatten is belangrijk
Chatten met klanten is erg belangrijk. Het zorgt voor een hogere conversie. Chatten lijkt makkelijk, maar is het niet. Er zijn nogal wat valkuilen. Chat is interactief, maar het afbreukrisico is hoog. Als je niet op de juiste manier chat, loop je het risico dat… lees verder
Vragen? Start de training!
Schrijf je in voor de online training Live Chat en leer doelgericht en professioneel chatten. Het is een super praktische training met heel veel tips. Je ontvangt daarbij het e-book ‘Vragen? Start de chat!’ gratis.