Ga naar de inhoud

De 5 categorieën van agressie

    5 categorieen van agressie

    Dit zijn de 5 categorieën van agressie

    5 categorieen van agressie

    Gemiddelde leestijd: 2 minuten

    Veel mensen denken dat agressie voornamelijk verbaal of fysiek is. Dat is niet zo. Agressie kan veel uitingsvormen hebben, natuurlijk verbaal of fysiek, maar ook gericht op objecten. Deze vormen zijn vervolgens geclassificeerd in 5 categorieën van agressie oplopend van ‘minder erg’ naar ‘extreem’. Hieronder vind je een overzicht van de verschillende categorieën.

    Categorie 1

    In categorie 1 valt het verbale geweld. Dit verbale geweld ervaar je aan de telefoon, maar ook op de chat of in een e-mail/brief. Daarbij moet je denken aan uitschelden, schreeuwen en discrimineren. Dreigen met geweld valt hier niet onder (zie categorie 4).

    Categorie 2

    Als iemand dreigt met het vernielen van spullen, zoals je persoonlijke bezittingen, het gebouw of inventaris van je organisatie dan heb je te maken met categorie 2 agressie.

    Categorie 3

    In de derde categorie gaat het niet om het dreigen met het vernielen van spullen, maar met het daadwerkelijk daartoe overgaan.

    Categorie 4

    Als iemand dreigt met fysiek geweld, maar het niet uitvoert dan heb je te maken met categorie 4.

    Categorie 5

    In de laatste categorie gaat het om fysiek geweld. Daarbij kun je denken aan alle vormen van ongewenst fysiek gedrag van spugen tot slaan en schoppen, van knijpen tot vastpakken, gericht gooien, steken, schieten.

    Omgaan met agressie

    Met elk soort agressie ga je op een andere manier om. Daarbij kun je denken aan verbale technieken die ervoor zorgen dat de agressie minder wordt. Denk daarbij aan begrip tonen, grenzen stellen en uitsluiten,

    Maar je kunt ook denken aan het treffen van technische maatregelen, bijvoorbeeld door te zorgen voor een vluchtroute, een raam tussen jou en de agressor. Tot slot kun je ook maatregelen treffen in het fysiek trainen van medewerkers, zodat ze zichzelf kunnen verdedigen tegen een agressor.

    Goede telefoonbehandeling is belangrijk

    Het is nooit fijn om boze mensen aan de telefoon te krijgen. Deze gesprekken blijven je altijd bij. En voer je regelmatig gesprekken met boze mensen, dan raak je op den duur zelfs afgestompt en ga je jezelf afvragen of er nog wel normale mensen bestaan. Dan is het belangrijk om wat middelen tot je beschikking te hebben … lees verder

    Doe zelf effe normaal!!

    Heb je te maken met lastig gedrag van klanten? In dit boek lees je over hoe je omgaat met het gedrag van boze tot langdradige klanten. Maar ook hoe je omgaat met bedreigingen en hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier. Super praktisch en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: