Ga naar de inhoud

Dragen van een headset aan de telefoon

    Dragen van een headset aan de telefoon: hier moet je op letten

    Gemiddelde leestijd: 3 minuten

    Als je veel telefoongesprekken voert zoals bijvoorbeeld in een call center, een klant contact centrum (kcc), verkoop binnendienst, helpdesk of customer service, dan is het erg vermoeiend om te telefoneren met een hoorn aan je oor. Wat dan vaak gebeurt is dat je de hoorn tussen je schouder en oor klemt om te kunnen schrijven of typen. Dat is een oncomfortabele, en ook slechte, houding. Daarom is het dragen van een headset aan de telefoon erg prettig. Waarop je moet letten bij het dragen van een headset aan de telefoon, vertellen we je graag.

    Bedraad of draadloos

    Headsets zijn er in verschillende soorten. Het eerste waarop je moet letten is de aansluiting. Je hebt draadloze headsets en bedrade headsets. Het voordeel van een draadloze headset is dat je je vrij kunt bewegen tijdens het telefoneren. Er zit geen snoer in de weg. Het nadeel is alleen wel dat je je headset goed moet opladen. Is de accu leeg, dan kun je niet meer bellen. Tot slot is het geluid van een bedrade headset vaak net wat beter.

    Bovenlangs, achterlangs of aan je oor

    Vervolgens is er een keuzemogelijkheid in hoe je de headset draagt. Er zijn headsets met een draagband over het hoofd, vaak zijn deze verstelbaar, met een draagband achter het hoofd of je kunt ze in of aan je oor plaatsen. Welke het prettigst is om te dragen, hangt van je persoonlijke voorkeur af. Voor de geluidskwaliteit maak het niet uit.

    één of twee oorschelpen

    Daarnaast zijn er headsets met één en twee oorschelpen. Het voordeel van één oorschelp is dat je jezelf terughoort. Jezelf terughoren geeft je feedback over je stemgebruik.

    Een oorschelp kan op je oor rusten, maar er ook helemaal overheen vallen. Valt de oorschelp over je oor heen, dan ben je afgesloten van omgevingsgeluid. Je kunt jezelf volledig richten op het telefoongesprek. Nadeel is alleen wel dat je jezelf niet terughoort.

    Active noise cancellation

    Werk je in een omgeving met veel omgevingsgeluid? Dan is active noise cancellation prettig. Deze technologie zorgt ervoor dat omgevingsgeluiden actief onderdrukt worden. Dat geldt zowel voor de oorschelpen, maar ook voor de microfoon. Dat laatste is belangrijk, want dan kunnen bellers geen geluiden en gesprekken van de achtergrond horen.

    En wil je iemand in de wacht zetten? Dan heb je vaak een mute-knop op je headset of aan je kabel hangen. Maak daar dan ook gebruik van.

    Stand microfoon

    De meest gehoorde klacht over headsets is de verstaanbaarheid. Je praat in een microfoon en het is belangrijk deze goed te plaatsen. Plaats je de microfoon voor je mond, dan hoort de beller je goed en misschien wel te hard. De beller hoort ook elk zuchtje, uitademing, uitblazing en smakje. Dat is niet prettig. Hangt je microfoon te laag, dan is het volume te zacht en hoor je voortdurend “Ik hoor u niet.”

    Plaats daarom je microfoon net onder je onderlip, zodat je de lucht over de microfoon uitblaast, maar het toch nog dicht genoeg bij je mond zit.

    Telefoonvaardigheden

    Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

    Moment, ik verbind u door

    Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: