Stemgebruik aan de telefoon

Stemgebruik aan de telefoon: hier moet je op letten

Stemgebruik aan de telefoonAan de telefoon heb je alleen de woorden die je gebruikt en je stem om met de ander te communiceren. Het visuele gedeelte, zoals mimiek en lichaamstaal ontbreekt. Daardoor is telefoneren in sommige gevallen moeilijker dan face-to-face contact. Daarom is het belangrijk om je stem zo goed mogelijk in te zetten, zodat je boodschap overkomt zoals jij het bedoelt hebt. Lees hier wat je allemaal met je stem kunt doen en welk effect dat heeft.

Drie elementen

Je hebt drie elementen waarmee je met je stem kunt variëren:

  • Toonhoogte
  • Tempo
  • Volume

Door bewust deze afzonderlijke elementen in te zetten zorg je ervoor dat je boodschap beter overkomt. Het belangrijkste daarin is dat je varieert met deze drie elementen.

Toonhoogte

Je stem kun je laten variëren in toonhoogte: van hoog naar laag en andersom. Een hoge stem wordt vaak aardiger gevonden. Kinderen hebben vaak een hoge stem. Dat is niet voor niets. Door hun hoge stem, worden ze aardiger gevonden en voelen we ons als volwassenen verantwoordelijk voor hen.
Een voorbeeld van een hoge stem is die van Hanna Verboom.

Wil je juist serieuzer genomen worden, meer gezag uitstralen, dan gebruik je een lage stem. Gebruik je alleen een hoge of alleen een lage stem, dan is dat saai.
Daarom is het belangrijk om te variëren. Dat doet Henk Blok (nieuwslezer bij 538), die van nature een lage stem heeft, heel goed.

Tempo

Als het om spreeksnelheid (tempo) gaat, heb je een laag tempo en een hoog tempo van spreken. Hoe hoger het tempo van spreken, des te gehaaster het overkomt. Terwijl een laag spreektempo ervoor zorgt dat het beter verstaanbaar is.
Een voorbeeld van een hoge spreeksnelheid is Dolf Jansen.

Maar tempo drukt ook autoriteit uit. Hoe lager het tempo, des te meer tijd je van de luisteraar in beslag neemt. Je hebt de autoriteit om die ruimte in te nemen. Kijk maar naar onderstaand filmpje van voormalig minister van Justitie Opstelten. Let ook op de toonhoogte van Opstelten.

Net als bij toonhoogte is het belangrijk om te variëren in spreektempo. De ene keer wat sneller, de andere keer wat langzamer. Of misschien wel even een pauze.

Volume

Naast toonhoogte en tempo kun je ook variëren met het volume van je stem. Van zacht naar hard en andersom. Door zacht te praten, trek je mensen naar je toe. Ze moeten naar je toekomen om je te kunnen verstaan. Terwijl als je hard praat, het mensen van je afstoot. Bij agressieve mensen, die vaak hard praten, sta je liever niet te dicht in de buurt.

Variëren

Uiteindelijk gaat het erom dat je varieert met toonhoogte, tempo en volume. Door dat te doen, betrek je iemand beter bij het onderwerp en dus bij je telefoongesprek. Iemand die dat heel goed doet, is Erwin Kroll. Luister maar eens hoe hij varieert in toonhoogte, tempo en volume.

Als jij ervoor zorgt dat je bewust je stem inzet aan de telefoon, win je aan overtuigingskracht. Gesprekken worden daardoor makkelijker.

Volg de gratis training klantgericht telefoneren

Schrijf je in voor de gratis training klantgericht telefoneren. In 1,5 uur leer je de basisprincipes van klantgericht telefoneren. Je leert waar en wanneer je wilt. En aan het einde van de training ontvang je een officieel bewijs van deelname.

SCHRIJF JE IN!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *