Gemiddelde leestijd: 3 minuten
Sommige mensen hebben een prettige stem, anderen een warme stem en weer anderen een saaie stem. Die laatsten praten monotoon op één toonhoogte. Daardoor komt hun boodschap niet goed over. Ze klinken daardoor energie- of emotieloos. Juist aan de telefoon is het belangrijk dat je stem niet saai klinkt. Het is namelijk het belangrijkste middel, naast het woordgebruik, om je boodschap over te brengen aan de klant, patiënt of cliënt. Als je de volgende zaken in acht neemt, klinkt je stem niet saai meer.
Wat is een saaie stem?
Een saaie stem is een stem die monotoon klinkt in toonhoogte, tempo en/of volume. De stem blijft in de hoogte of laagte hangen. Er is geen variatie in hoog en laag. Daarnaast praat iemand met een saaie stem vaak ook in één en hetzelfde tempo. Als iemand dan ook nog eens niet een klein beetje varieert in volume, dan weer eens een klein beetje harder, dan weer een klein beetje zachter, dan is de saaie stem compleet.
Luid en naar voren
Je zou dan ook verwachten om met de voorgenoemde elementen van je stem te gaan variëren. Maar het eerste wat je het beste kunt doen is luider praten. Vaak spreken mensen met saaie stemmen binnensmonds of naar de grond. Door luider en met je gezicht naar voren te praten komt de stem minder geknepen over. Je opent je strottenhoofd en zo komt er meer lucht langs je stembanden. Daarnaast creëer je zo ook meer ruimte in je borstkas. Je borstkas is de klankkast van je stem.
Articuleren en vertragen
Wij Nederlanders zijn soms een beetje lui als het om het uitspreken van zinnen gaat. Je hoeft je kaken en lippen niet veel te bewegen om te spreken in de Nederlandse taal. In het Engels is dat bijvoorbeeld anders. Door juist wel goed te articuleren, wordt je beter verstaanbaar en je stem minder saai.
Daarnaast is het verstandig om het spreektempo te verlagen. Ga op de rem staan. Gebruik daarvoor korte zinnen. Als je korte zinnen gebruikt, kun je makkelijker tussendoor ademhalen om zo kracht te leggen in je stem. Als je te snel praat, haken mensen namelijk af om naar je te luisteren. Bouw gerust af en toe een pauze in als je iets zegt. De ander gaat dan vanzelf beter naar je luisteren.
Variëren
Tot slot is het belangrijk om te variëren in toonhoogte. Begin een zin bijvoorbeeld laag en ga langzaam omhoog in het vervolg van de zin. Of andersom. Je kunt ook laag beginnen, omhooggaan en weer omlaag. Door te variëren trek je mensen naar de boodschap en nemen ze je advies eerder aan. Je kunt dit oefenen door ‘lalalalalalalalalalala’ op deze manieren uit te spreken.
Dus om je stem niet saai te laten klinken is het belangrijk om goed te articuleren, langzamer te spreken, korte zinnen te gebruiken en te variëren met toonhoogte. En let er daarbij op dat je goed voor je stem zorgt met deze tips.
Telefoonvaardigheden
Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder
Moment, ik verbind u door
Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.