Ga naar de inhoud

Empathie laten doorklinken in je stem

    empathie laten doorklinken in je stem

    Zo laat je empathie doorklinken in je stem

    empathie laten doorklinken in je stem

    Gemiddelde leestijd: 1 minuut

    Vertelt iemand een emotioneel verhaal over bijvoorbeeld het overlijden van een dierbare? En wil je daar goed op reageren? Laat dan empathie doorklinken in je stem. In dat soort situaties is het vinden van de juiste woorden vaak lastig. Daarom is het belangrijk om in je stem te laten doorklinken dat je meeleeft met de ander. Daarmee vergoelijk je de mogelijk verkeerde woorden die je gebruikt.

    De VVV

    Om duidelijk te maken hoe we met de ander meeleven, hebben we drie middelen tot onze beschikking:

    1. Verbaliteit: je woordgebruik
    2. Visualiteit: je lichaamstaal en mimiek
    3. Vocaliteit: je stemgebruik

    Deze drie middelen vormen samen de VVV. Hieruit lezen we het gedrag van de ander. Als je empathie wilt tonen voor de ander, dan zorg je ervoor dat alle drie de middelen met elkaar in overeenstemming zijn. Je gebruikt de juiste woorden, de juiste gezichtsuitdrukking en lichaamstaal en je gebruikt je stem op de juiste manier.

    Stemgebruik

    Om empathie te tonen ga je omhoog met je stem. Dat klinkt warmer en meer toegankelijk. Als je op één toon blijft praten, dan klinkt het saai en zakelijk. Terwijl als je, gedurende het uitspreken van de zin, omhoog gaat met je stem, klinkt het warmer. Iemand die dat van nature mooi doet is bijvoorbeeld James Corden. Bekijk het filmpje hieronder en luister naar hoe hij zijn stem gebruikt en hoe empathisch het klinkt.

    Telefoonvaardigheden

    Als klanten, patiënten, cliënten of huurders telefonisch contact met je opnemen wil je een goede indruk op ze maken. Telefoneren lijkt zo makkelijk, maar er komt meer bij kijken dan je op het eerste gezicht denkt. Hoe hou je de leiding in het gesprek? Hoe neem je netjes op? Hoe verbind je door? En hoe zorg je ervoor dat een boze klant rustiger… lees verder

    Moment, ik verbind u door

    Lees alles over telefoneren. Over hoe je omgaat met inkomende en uitgaande telefoongesprekken. Maar ook of een wachtmuziekje handig is of niet, hoe je ‘nee’ zegt op een vriendelijke manier, etc. Een superpraktisch boek en boordevol tips.

    Nog meer artikelen over telefoneren: