Gemiddelde leestijd: 2 minuten
Een compliment geven lijkt zo eenvoudig. Je zegt dat iemand iets goed heeft gedaan en klaar is Kees. Het is ook altijd leuk om een compliment te ontvangen. Een compliment geeft je een goed gevoel en stimuleert je om je best te blijven doen. We geven elkaar helaas te weinig complimenten. En vaak gebeurt het ook niet op de juiste manier. Hoe geef je dan wel een compliment op de juiste manier?
De voorwaarden
Je geeft nooit zomaar een compliment. Er geldt een aantal voorwaarden aan het geven van een compliment. Een compliment is altijd:
- Positief: je geeft altijd positieve feedback en je houdt het daarbij. Ga geen negatieve feedback geven na een compliment.
- Gemeend: je geeft een compliment, omdat je het meent. Je geeft geen compliment omdat het moet.
- Persoonlijk: een compliment is op een persoon gericht. Bedenk daarbij dat een compliment aan één persoon in een groep een andere impact heeft dan één-op-één.
- Concreet: een compliment is gericht op bepaald gedrag en niet algemeen gesteld.
Positieve feedback
Als je een compliment geeft, geef je eigenlijk positieve feedback. Je gebruikt daarbij bijna dezelfde stappen als bij het geven van negatieve feedback.
1. Beschrijf het concrete gedrag
Je benoemt bij een compliment als eerste het gedrag dat je hebt waargenomen. Je benoemt dit zo concreet en neutraal mogelijk. Omschrijf wat je gezien hebt. Daarbij gebruik je de ik-boodschap:
“Ik zag dat je de telefoon hebt gepakt toen je Gerard van ABC slecht nieuws moest brengen. Je opende het gesprek door meteen het slechte nieuws te brengen. Precies zoals je het geleerd hebt in de training.”
2. Beschrijf het effect van het gedrag
Vervolgens geef je aan wat dit gedrag met jou heeft gedaan. Je kunt daarbij een gedachte benoemen die bij je opkwam op dat moment of het gevoel benoemen dat het bij je opriep. Ook hier gebruik je weer de ik-boodschap. Bijvoorbeeld:
“En daar werd ik helemaal blij van.“ of “Ik was er trots op dat je het op deze manier aanpakte.”
3. Laat de ander reageren
Nadat je je gedachte of gevoel hebt benoemt, geef je de ander de ruimte om erop te reageren. Dat betekent heel concreet dat je je mond houdt.
Op deze manier geef je op een makkelijke manier een compliment aan de ander.
Wat ik bedoel te zeggen…
In dit boek vind je uitleg over de belangrijkste communicatievaardigheden die je nodig hebt om klanten de ultieme klantervaring te geven. Superpraktisch en boordevol tips.